آیت الله صادق آملی لاریجانی - عکس از ایسنا

آیت الله صادق آملی لاریجانی – عکس از ایسنا

رئیس قوه قضائیه ایران گفت که شعار “نباید به زور آدمها را به بهشت ببریم” ناشی از تفکر لیبرالیته و مدرنیته است و در جوامعی که این شعار رواج باید امر به معروف و نهی از منکر بی ارزش می شود.

به گزارش خبرگزاری ها، آیت‌الله صادق‌ آملی لاریجانی صبح پنج شنبه در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: غربی‌ها معتقدند دولت‌ها باید بی‌طرف باشند و هیچ نقشی در تعیین ارزش‌ها ندارند و اینها ناشی از همان تفکر مدرنیته است.

رئیس قوه قضائیه ایران که این سخنان را به صورت واضح در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی رییس جمهور ایران ادا می کرد، افزود: وقتی در یک جامعه مدرنیته رواج پیدا کند هر شخص فقط به خودش فکر می‌کند و همین باعث می‌شود تا امر به معروف و نهی از منکر و ایثار در فرهنگ لیبرالی معنی نداشته و از درجه ارزش ساقط شود.

حسن روحانی روز شنبه سوم خرداد در همایشی گفته بود: «این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.»

حسن روحانی در سخنان خود به نمونه رفتارهایی در این زمینه اشاره نکرد، اما در چند ماه ریاست جمهوری او نمونه‌هایی از چالش بین دولت و دستگاه قضایی و پلیس مثلا درباره طرح امنیت اخلاقی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

در پی اظهارات روحانی، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد با سخنان حسن روحانی مخالفت کردند و گفتند که ماموریت حکومت به بهشت بردن مردم است حتی اگر به زور شلاق باشد.

آقای خاتمی در نماز جمعه تهران گفته که رسالت حکومت دینی این است که “جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.”

به گفته آقای خاتمی “این که مردم را آزاد بگذاریم هر کاری خواستند بکنند در عرصه اخلاقی، اقتصاد و فرهنگ آزاد باشند امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم، به صراحت می‌گویم این معنی مورد تایید هیچکس نیست و معنای نادرستی است.”

آقای علم الهدی هم در نماز جمعه مشهد با سخنان آقای روحانی مخالفت کرد و گفت که “شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.”

به گفته آقای علم الهدی “مسیر فطری انسان‌ها بهشت است و اگر انسان‌ها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت می‌روند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند.”

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران همچنین امروز گفته است: تفسیر تقریبا عمومی از فردگرایی این است که هر انسانی یک واحد مستقل است و مسیر زندگی اش را خودش تعیین می‌کند. از اینجا یک رکن زایده می‌شود و آن نسبیت در اخلاق است این یعنی ارزشها را فرد تعیین می‌کند و مشخص می‌کند چه چیزی در حیاتش ارزشمند نیست؛ اینکه یک امر ارزشمند داریم و همه باید به سمت آن بروند در مدرنتیه نفی می‌شود و ارزش‌ها را خود فرد خلق می‌کند.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: وقتی از دور به جامعه غربی نگاه می‌کنیم توصیفات، فیلم‌ها، رمان‌ها و کشت و کشتار سیاسی که به بهانه حقوق بشر صورت می گیرد نحوه زندگی ناشی از بنیان‌های لیبرالیسم است ولی نگاه قرآنی چنین نیست.