حسن روحانی رییس جمهور ایران - عکس از خبرگزاری مهر

حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از خبرگزاری مهر

رییس جمهور ایران در پاسخ به واکنش های تند، مخالفان دولت و تندروها در زمینه مواضع فرهنگی دولتش، اندیشه این افراد را منسوخ و مربوط به «عصر حجر» معرفی کرده است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران صبح امروز، پنج شنبه ۲۲ خرداد در همایشی در تهران در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران، با اشاره به صحبت های منتقدان خود گفته است: «ما مگر چه گفته ایم که برخی برآشفته اند؟» وی ادامه داد: « ما گفته ایم که فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند.»

وی که پیش از این نیز تاکید کرده بود که مردم را به زور نمی توان وادار به انجام کاری کرد، بار دیگر با تایید صحبت های پیشین خود گفت: «فرهنگ یعنی آن چه که ما با آن زندگی می کنیم و زندگی خواهیم کرد، مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسولی کند و در نسخه ای بنویسد و از داروخانه ای آن را خریداری کنیم، گویی عده ای هنوز در دوران حجر می اندیشند و فکر می کنند.»

روحانی خطاب به منتقدان گفته است که «اگر کسی خوشش می آید یا بدش می آید، این دولت معتقد است کشور از آن مردم است و همه کار را مردم باید انجام دهند». وی تاکید کرده است: « دولت اجرا کننده است در برابر خواست ملی است؛ دولت سیطره بر خواست ملی ندارد بلکه خواست ملی بر دولت سیطره خواهد داشت. »

وی تاکید کرده است که «اقلیت حق ندارد به اکثریت بی احترامی کند». به نظر می رسد روحانی تندورها و افراطی گراها را اقلیت می داند و از آن ها خواسته تا به اکثریت جامعه ایران توهین و بی احترامی نکنند.

رییس جمهور ایران گفت: « ما در مسیر و راهی را که برگزیده ایم و انتخاب کرده ایم، چه در سیاست خارجی، چه در سیاست داخلی و چه در مسایل فرهنگی راه را ادامه خواهیم داد.» همچنین وی افزود: «اولین راهی که این ملت (ملت ایران) در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد راه اعتدال و میانه روی بود، این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود، اعتدال و میانه روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست . »

حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ایران (۹۲) با شعار «اعتدال» پا به عرصه رقابت گذاشته بود، توانست با رای اکثریت مردم، ریاست دولت این کشور را بر عهده بگیرد. در حالی که پیش از وی محمود احمدی نژاد که همواره محافطه کاران و تندروهای ایران از او حمایت می کردند، ۸ سال سکان دار ریاست جمهوری ایران بود.

با بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ ایران می توان نتیجه گرفت که مردم ایران از قدرت تندروها و محافظه کاران خسته هستند و به دنبال دولتی هستند که اعتدال را به کشورشان بازگرداند.

در همین حین، با روی کار آمدن حسن روحانی، انتظار می رفت طبق وعده های انتخاباتی که روحانی داده بود، فضای اجتماعی و فرهنگی در ایران که فضایی بسته است، کمی بازتر شود، اما همواره تلاش های روحانی و کابینه وی برای بهبود اوضاع فرهنگی، اجتماعی با واکنش تندروها و حتی برخی از مقامات رسمی حکومت ایران مواجه شده است. به طوری که حسن روحانی در سوم خرداد در اعتراض به دخالت های حکومتی در زندگی مردم ایران، گفت: «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد».

این سخنان با واکنش تند احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد روبه رو شد که تاکید کردند که ماموریت حکومت به بهشت بردن مردم است حتی اگر به زور شلاق باشد.

این واکنش ها تنها به امامام جمعه خاتمه پیدا نکرده است، به طوری که ایت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران امروز (پنج شنبه ۲۲ خرداد)گفت که شعار “نباید به زور آدمها را به بهشت ببریم” ناشی از تفکر لیبرالیته و مدرنیته است و در جوامعی که این شعار رواج باید امر به معروف و نهی از منکر بی ارزش می شود.