مقام ارشد آمریکایی: ایران سالیانه ۷۰۰ میلون دلار به «حزب‌الله» پرداخت می‌کند

الریاض: عبدالهادی حبتور

یکی از مسئولان بلندپایه آمریکایی اظهار کرد که هدف ایالات متحده از اعمال تحریم‌ها علیه رژیم ایران منع این کشور از تشویق و حمایت تروریسم است؛ تحریم‌هایی که در نظر دارد ایران را وادار به تغییر رفتار خود کند و آن را به رعایت حقوق بین‌المللی مجبور سازد و مانع هرگونه کمکی از سوی این رژیم به گروهک‌های تروریستی شود.
ناتان سیلز هماهنگ کننده امور ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزود که ایران سالیانه ۷۰۰ میلیون دلار تقدیم سازمان تروریستی حزب‌الله می‌کند در حالی که رژیم ایران می‌توانست این اموال را در داخل کشور سرمایه‌گذاری کند.
سیلز اضافه کرد که «این اموال امکان داشت در کنترل تورم یا تقویت زیرساخت‌های کشور و مبارزه با بیکاری به کار رود، اما به نظر می‌آید این مسائل جزو اولویت‌های رژیم ایران نیست. می‌خواهیم به توافق‌نامه ای با ایران برسیم که به موجب آن ایران مانند یک دولت نرمال رفتار کند و از همه تلاش‌های تخریبی خود در منطقه از راه مزدبگیران خود دست کشد».
از سوی دیگر سیلز در خصوص توانایی ایران در دور زدن تحریم‌ها به ویژه از راه بخش خصوصی تأکید کرد: بعید می‌دانم ایران از عهده چنین کاری برآید زیرا بخش خصوصی به خوبی می‌داند که منافع آن در کجا بهتر حفظ می‌شود. «پرزیدنت ترامپ بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد و در این میان بخش خصوصی باید بداند که با چه طرف‌هایی وارد تعامل شود».
سیلز همچنین بیان کرد که ایران باید از همه فعالیت‌های شرورانه خود در منطقه که تهدیدگر امنیت ملی مملکت عربی سعودی و امارات متحده عربی است دست بردارد و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که با موشک‌های بالستیک خود که به گروهک حوثی می‌دهد امنیت این کشورها را تهدید کند. ایران باید یاد بگیرد دولتی نرمال باشد و از هرگونه فعالیت آزاردهنده برای همسایگان خود اجتناب کند. در همین راستا ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا دولت لبنان را در برابر سیطره حزب‌الله تقویت بخشد.
سیلز در پایان این گفتگو تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا مشکلی با ملت ایران ندارد و با ملت ایران در داشتن نظامی مسئول و نرمال که برای آینده بهتر مردم خود تلاش می‌کند هم رای است.