ارزش افزوده دربردارد و توسعه پایدار را تحقق می‌بخشد

الریاض: شجاع البقمی

نهادینه کردن تکنولوژی در داخل کشور گام مهمی در راستای توانمندی اقتصاد و تنوع بخشی به ابزارهای آن است و در نتیجه تولید ملی را در هر نوع نظام اقتصادی به گونهٔ افزایش می‌دهد که ارزش افزوده واقعی دربرداشته باشد.
به گزارش الشرق الاوسط در همین رابطه روز گذشته شورای وزیران دولت سعودی، از مراسم کلنگ زنی هفت پروژه استراتژیک از جمله اولین رآکتور هسته‌ای این کشور و همچنین در زمینه‌های انرژی تجدیدپذیر، انرژی اتمی، ژن‌شناسی پزشکی، تصفیه و شیرین سازی آب، صنعت هواپیماسازی توسط شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جریان بازدید از شهرک علوم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز تقدیر کرد.
اضافه بر این، این پروژه‌ها شامل راه اندازی آزمایشگاه ژنومیک انسانی و ایستگاه شیرین کننده آب شور از راه انرژی خورشیدی در الخفجی و دو خط تولید صفحه‌ها و سلول‌های خورشیدی و آزمایشگاهی برای آزمون کارایی صفحه‌های خورشیدی و غیره می‌شود.
راه اندازی این پروژه‌های کم‌نظیر همزمان با رویکرد جدید در سعودی ایجاد شد که در نظر دارد تکنولوژی پیشرفته را در کشور نهادینه، برای تنوع بخشی به منابع اقتصادی تلاش و فرصت‌های سرمایه‌گذاری درون کشور خلق کند تا چشم‌انداز ۲۰۳۰ را به بهترین شکل ممکن تحقق بخشد.
شهر علوم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز همچنین در نظر دارد پژوهش‌های گسترده‌ای را راه اندازی کند و به واسطه هماهنگ سازی تمام تلاش‌های ملی در حوزه‌های علوم و تکنولوژی و اختراعات، منجر به تدوین استراتژی‌های شود که به پژوهش‌های علمی مخترعانه بها دهد و در پیشرفت کشور آنها را تطبیق کند.
همزمان با این سیاست‌های مثبت، نتایج حاکی از آن است که گروه «سویفت بانک» کارایی سرمایه‌گذاری‌های خارجی مملکت را نشان داد و صندوق «چشم‌انداز سویفت بانک» نتایج مالی این گروه را در چند ماه گذشته در حال افزایش ارزیابی کرد. سود این گروه در بازه زمانی بین ماه ژولای تا سپتامبر گذشته بالغ بر ۷۰۵ میلیارد دلار بوده‌است.
این ارقام و اعداد بر خلاف تمام شایعه پراکنی‌ها علیه سعودی نشان می‌دهد که تمام آمارها افزایش عملکرد اقتصادی کلی کشور را نشان می‌دهد. ویژگی پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ کشور، غلبه جنبه استراتژیک و هوشمندانه آن به‌شمار می‌رود.
از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که از آغاز به کار گروه «سویفت بانک» با شریک ژاپنی آن، همه ارقام تصاعدی بوده و این گزارش‌ها کارایی سرمایه‌گذاری‌های سعودی را به خوبی منعکس می‌کند. افزایش سود شرکای سرمایه‌گذاری کشور به عنوان نشانه تشویق آمیز و پر امنیت سرمایه‌گذاری‌های سعودی قلمداد شده و این سرمایه‌گذاری‌ها نقطه تمرکز خود را بر روی حوزه‌های تکنولوژی و فناوری گذاشته‌است.
همه سرمایه‌گذاری‌های جدید سعودی از حیث شکل و مضمون در نظر دارد ارزش صندوق سرمایه‌گذاری عام را افزایش دهد و در بخش‌های جدیدی تمرکز کند و تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته را درون کشور نهادینه کند و در پایان شراکت اقتصادی استراتژیک برقرار سازد.