سازمان ملل خواستار رسیدگی به آوارگان شرق فرات است

لندن – ژنو – الباغوز (سوریه): الشرق الأوسط

همزمان با جستجوی فرمانده‌های داعشی و مشخص شدن تکلیف ابوبکر بغدادی سرکرده این گروهک توسط نیروهای آمریکایی در دیر الزور، روز گذشته شدت حملات برای باز پس‌گیری آخرین نقطهٔ اشغالی توسط داعش در این منطقه رو به کاهش بود.
به گزارش الشرق الاوسط، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان عنوان کرد که از نیروهای دموکراتیک سوریه خواسته تا راهی برای تقدیم کمک‌های بشردوستانه به کسانی که از ترس حملات شرق فرات در این سرمای سخت به اردوگاه‌ها پناه برده‌اند، باز کنند.
این کمیساریای اعلام کرد نیروهای دموکراتیک سوریه این منطقه را تحت کنترل دارند ولی تا کنون به در خواست آنها که دو هفتهٔ پیش تقدیم شد پاسخ ندادند.
آندری ماهسیچ، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این منطقهٔ سوریه خواستار امنیت و امکان خروج شهروندان از آن شد.
به گفته وی، ۸ هفتهٔ گذشته حداقل ۲۹ کودک در حین رفتن به اردوگاه یا پس از رسیدن به آن‌جا به علت سوء تغذیه و هیپوترمی جان باخته‌اند.
وی بر ضرورت ایجاد گذرگاه برای رساندن کمک‌های انسانی جهت نجات جان آوارگان تأکید کرد و خواستار آزادی نقل و انتقال آنها در میان ارودگاه‌های حسکه در سایهٔ ممانعت نیروهای دموکراتیک شد.
در خصوص وضعیت میدانی دیر الزور آخرین نقطهٔ اشغالی داعش، مرکز دیده‌بان حقوق بشر از مقدمه چینی برای خروج تعداد بیشتری از کسانی که در آن گرفتار شده‌اند همزمان با مذاکرات نیروهای دموکراتیک و رهبران داعش پیرامون سرنوشت این منطقه خبر داد.
این مرکز عنوان کرد اطلاعاتی به دست آروده است که حاکی از این است که عناصری از نیروهای آمریکا که حدود ۷۰۰ نفر هستند اقدام به جستجوی خارجی‌های احضار شده در این منطقه کردند.
به اذعان این مرکز آنها عکس‌هایی از افراد احضار شده به همراه داشتند و همزمان با آن عملیات جستجوی رهبران رده اول داعش و کسب اطلاعاتی در خصوص اینکه آیا ابو بکر بغدادی همچنان زنده است یا خیر در جریان است.
این مرکز همچنین گفت که فرمانده‌های باقیماندهٔ داعش از ترس دستگیری از جانب آمریکا یا دستگاه‌های اطلاعاتی کشورشان و زندانی شدن، حاضر به خروج نیستند.
بر اساس اظهارات مرکز دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای دموکراتیک سوریه صبح روز گذشته (جمعه) توانستند تعداد بیشتری از خانواده‌های داعشی باقیمانده در کرانه‌های شرقی رود فرات را خارج کنند که تعداد آنها حدود ۱۵۰ نفر و بیشتر آنها زن و کودک روس و ازبک بودند.