عراقچی: «تسلیحات و پژوهش»… آخرین مانع پیش از بسته شدن پرونده تحریم ها

وزیر خارجه آمریکا به هنگام رسیدن به مقر مذاکرات ایران در وین – عکس از آسوشیتد پرس

وزیر خارجه آمریکا به هنگام رسیدن به مقر مذاکرات ایران در وین – عکس از آسوشیتد پرس

یک دیپلمات ارشد غربی گفت: «اختلاف هایی که منجر به تمدید مذاکرات شد، مسائل سیاسی بود، و پایتخت ها برای حل و فصل این اختلافات مهلت را تمدید کردند». وی یادآوری کرد : «مسائل فنی از زمان لوزان در چارچوب توافق حل و فصل شدند». وی در تصریحاتی به «الشرق الأوسط» تأکید کرد: « روز جمعه روز امضا یا جدایی خواهد بود».

این در حالی است که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران روز گذشته تأکید کرد: «پیش نویس توافق تقریباً کامل است و در انتظار بازنگری وزیران است». وی اشاره کرد: «اختلاف های اساسی بر دو نقطه معلق هستند، یکی رفع تحریم خرید و فروش تسلیحات تا زمانی که پرونده تحریم ها بصورت کامل بسته شود، و دیگری حق ایران در بررسی و پژوهش است».

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز گذشته به «الشرق الأوسط» گفت که هدف کشورش رسیدن به توافق هسته ای در روزهای اندک آینده است. وی ابراز امیدواری کرد که ایران «این فرصت را غنیمت بشمارد».

منابع ایرانی اشاره کرده که کارشناسان در حال حاضر در حال تهیه پیش نویسی هستند که «در صورت رسیدن به توافق» به شورای امنیت ارسال شود تا دستور لغو قطعنامه های ویژه تحریم های مالی و تجاری و تحریم اقتصادی صادر شود.