نیروهای داعش در حال رژه در زمانی نامشخص در شهر رقه سوریه -  عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای داعش در حال رژه در زمانی نامشخص در شهر رقه سوریه – عکس از اسوشیتدپرس

جده، الشرق الاوسط – شماری از کارشناسان به الشرق الاوسط گفته اند، حملات هوایی غرب علیه مواضع گروه داعش در مرکز و شمال عراق ممکن است این جهادی ها را وادار کند با عبور از مرز به داخل ایران یا سوریه بگریزند.

دکتر نواف بن بداح الفغم، رییس کمیسیون امور امنیتی مجلس عربستان سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط هشدار داد که حملات هوایی علیه داعش در عراق ممکن است اعضای این گروه تندرو را وادار کند به کشورهای همسایه مانند ایران یا سوریه بگریزند.

این مقام سعودی گفت که نیروهای منطقه ای و بین المللی باید برای نظارت بر راه هایی که این جهادی ها ممکن است برای فرار از درگیری در عراق از آنها استفاده کنند، بیشتر فعالیت کند.

فغم از جامعه بین الملل خواست داعش را در هرجایی که یافت می شود ریشه کن کنند، و ایدئولوژی آنرا به «غده سرطانی» تشبیه کرد که در منطقه رشد می کند.

هواپیماهای جنگنده آمریکا از اوائل ماه اوت با حدود ۱۷۶ حمله هوایی، مواضع داعش در عراق را بمباران کرده اند. اوائل این هفته، در یکی از این حملات هوایی، پایگاه های اصلی این گروه در ناحیه حمام العلیل در ۲۳ کیلومتری جنوب موصل، ۳۰ تن از نیروهای داعش کشته و ده ها نفر از آنها زخمی شدند.

انور اشکی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه که مقر آن در جده است، در این باره به الشرق الاوسط گفت: «داعش را باید هر جایی می رود تعقیب کرد و نه اینکه تنها در عراق به آن حمله شود.»

اشکی توضیح داد که حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق تنها موجب می شود آنها درصدد فرار به کشورهای همسایه برآیند، کشورهایی که خود اکنون دچار بی ثباتی و آشوب هستند. وی هشدار داد که جامعه بین الملل باید گام های بیشتری برای مقابله با گسترش حضور نیروهای داعش در دیگر بخش های منطقه بردارد.

وی افزود که اکنون سوریه منطقه ای امن برای داعش است، و نیروهای منطقه ای و بین المللی باید تلاش کنند با این گروه به صورت فراگیر مقابله و آنرا ریشه کن کنند تا بدین ترتیب از گسترش ایدئولوژی آن در منطقه جلوگیری کنند.

اشکی گفت که ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت غرب قرار دارد باید با حمایت پوشش هوایی تحت رهبری آمریکا، قادر شود نیروهای داعش را که تلاش می کنند از عراق وارد سوریه شوند، به عقب براند. وی افزود که این راهبرد اگر موفقیت آمیز باشد موجب می شود نیروهای داعش در دو جبهه درگیر شوند و بین نیروهای درحال پیشروی عراقی از یک سو و نیروهای ارتش آزاد سوریه از سوی دیگر به تله بیافتند.

این کارشناس در همین حال گفت که درگیری ها در این منطقه تنها نیمی از این جنگ است و قدرت های منطقه ای همچنین باید برای مقابله با ایدئولوژی داعش همکاری کنند و مقرهای رسانه های و مذهبی این گروه را ببندند.