واشینگتن حضور نظامی خود را در شمال شرق سوریه تقویت می‌کند

لندن: ابراهیم حمیدی

در راستای تقویت حضور نظامی و سیاسی واشینگتن در شمال شرق سوریه، نیروهای آمریکا روز گذشته در پنج نقطه در مرزهای این کشور با ترکیه برج‌های دیده‌بانی احداث کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، آمریکا همچنین یادداشت تفاهمی یک ساله برای آموزش نظامی ۳۰ هزار مبارز «نیروهای دموکراتیک» و مبارزه با داعش امضا کرد.
سیپان حمو رهبر «یگان‌های مدافع خلق» کُرد که مهم‌ترین نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه که نیروهای زمینی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری واشینگتن است، در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد ارتش آمریکا روز گذشته سه برج دیده‌بانی در تل ابیض و دو برج دیگر در عین العرب در مرزهای ترکیه تأسیس کرد.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد با نظر کسانی که معتقدند این اقدامات باعث پیجیدگی اوضاعی می‌شود که خود در اصل پیجیده است موافق بوده و نارضایتی خود را بارها به آمریکا ابلاغ کردند.
وی توضیح داد که اخیراً در رابطه با این موضوع با جو دانفور رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در حاشبه کنفرنس امنیت در هلفیکس کانادا صحبت کرده‌است.
وی اظهار کرد این برج‌های دیده‌بانی سودی در برنخواهد داشت و ترکیه در خصوص اقدام برای مقابله با خطرات و تهدیدات احتمالی از جانب آن سوی مرزها درنگ نخواهد کرد.
در واقع هدف از اقدام آمریکا پشتیبانی از نیروهای سوریه بود که در جنگ علیه داعش هم‌پیمان هستند به خصوص بعد از اینکه «نیروهای دموکراتیک» در نتیجه حمله ترکیه به «یگان‌های مدافع خلق» حملات خود را متوقف کردند. به اضافه تلاش آن برای جدا کردن دو طرف جنگ همزمان با تلاش‌های ترکیه و آمریکا برای کامل کردن نقشه راه شهر منبج و آماده‌سازی برای گشت‌های مشترک گروهک‌های «درع الفرات» و «نیروهای دموکراتیک سوریه».
واشینگتن همچنین به تقویت نیروهای سوریه در حمله اخیر علیه داعش در مرزهای عراق پرداخت.
در این میان ۲۴ مبارز از «نیروهای دموکراتیک سوریه» از روز جمعه طی حمله داعش به دیر الزور در شرق سوریه کشته‌شدند.
یک مسئول بلندپایه کُرد روز گذشته به «الشرق الاوسط» توضیح داد که داعش از هوای مه‌آلود، بارانی و گردباد سوء استفاده کرده و به نیروهای دموکرات در نزدیکی الهجین حمله کرد.
اما پایه‌گذاری ۵ برج مراقبتی که قرار است در شهرهای بزرگی در مرزهای سوریه با ترکیه همچون راس العین، عمودا و الدرباسیه نیز ادامه پیدا کند در راستای اقدامات نظامی و سیاسی آمریکا برای اجرای استراتژی خود در جهت تحقق سه موضوع است: جنگ با داعش و منع بازگشت آن، اخراج ایران از سویه و فشار آوردن برای یک راه‌حل سیاسی در سوریه.
یکی از رهبران «نیروهای دموکراتیک سوریه» روز گذشته از امضای یادداشت تفاهم میان «نیروهای دموکراتیک سوریه» و ائتلاق بین‌المللی مبارزه با داعش خبر داد.
این یادداشت شامل برنامه‌ای یک ساله برای همکاری مشترک جهت از بین بردن داعش در همه سنگرهای آن، مبارزه با باندهای خاموش داعش، آموزش نیروهای داخلی و تحقق ثبات در آنجا و همچنین آموزش ۳۰ هزار مبارز و مأمور امنیتی است تا به ۶۰ هزار نیروی موجود دیگر اضافه شوند.
وی همچنین عنوان کرد که این توافقنامه در پایان سال ۲۰۱۹ قابل تمدید است.
رهبر «نیروهای دموکراتیک سوریه» توضیح داد اطلاعاتی دارد که حاکی از آن است که ایران حضور خود را در غرب فرات در المیادین، آلبو کمال و دیر الزور به موازات خطوط انتشار نیروهای هم‌پیمان واشینگتن تقویت کرده و سپاه پاسداران ایران سوری‌ها را آموزش داده و برایشان نیروگیری کرده تا گروهک‌های مسلح پایه‌گذاری کند.
از سوی دیگر عناصری از شبه‌نظامیان غیر سوری از مناطق دیگر را به رودخانه فرات منتقل کرده‌است.
بعد از اینکه واشینگتن گذرگاه التنف را میان عراق و سوریه در جهت تضعیف خطوط زمینی تهران-بغداد-دمشق-بیروت بست، میان دمشق و بغداد مذاکراتی برای باز کردن گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق صورت گرفت.
این رهبر همچنین عنوان کرد ایرانی‌ها حملات مستقیمی علیه آمریکا نداشتند اما در جهت تحریم عشائر عربی کار کرده و عملیات‌های امنیتی علیه آمریکا خواهند داشت.
در واقع واشینگتن برنامه حضور در شرق فرات در بخش مرزهای سوریه با ترکیه و عراق را تصویب کرده‌بود و مورد حمایت مالی و نظامی کشورهای هم‌پیمان خود قرار گرفت. این کشور همچنین حضور سیاسی خود را با رهبری ویلیام روباک سفیر سابق آمریکا در بحرین تقویت کرد.
آمریکا و ائتلاف بین‌المللی همچنین حضور خود را در پایگاه التنف در مرزهای سوریه با اردن و عراق تقویت کرده و مانورهای نظامی علنی اجرا کرد و وسایل حمایتی و دفاع از این منطقه را بیشتر کرد.
از سوی دیگر مسکو، تهران و دمشق سعی در آزمایش این حضور آمریکایی دارند به طوریکه ارتش روسیه بر توافقنامه «منع برخورد» با ارتش آمریکا پایبند بوده و تلاش‌های مشترکی برای کمک به اردوگاه الرکبان در نزدیکی پایگاه التنف صورت گرفت؛ در واقع روسیه تا پیش از کنفرانس دونالد ترامپ و ولادیمیمر پوتین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در روز دوم ماه آینده در آرژانیتن، همچنان با حضور آمریکا مخالف بوده و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شرق فرات را نشانه می‌گیرد.
در این میان، ریاض درار رئیس شورای دموکراتیک سوریه روز گذشته عنوان کرد اقدامات لازم برای برپایی مرحله دوم کنفرانس مذاکرات سوری-سوری در عین عیسی در حاشیه الرقه در روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه جاری در حال انجام است که نمایندگان احزاب سیاسی اصلی در آن حضور به عمل آورده و در خصوص موضوعات اقتصادی، سیاسی، نقش زن، و مذاکرات و تصورات آینده سوریه بحث و گفتگو خواهندکرد.