طی چند روز گذشته هواپیمای ولی عهد سعودی در پایتخت امارات متحده عربی به زمین نشست و اولین مقصد بن سلمان برای زنجیره ای از سفرها به کشورهای عربی آغاز شد.
مرد دوم پادشاهی عربی سعودی قصد دارد در این سفرها از شش کشور عربی دیدار کرده و دیپلماسی جدید مملکت را که از زمان به حکم رسیدن ملک سمان در سال ۲۰۱۵ آغاز شده، پیگیری نماید و برای بهره‌گیری حداکثری از روابط با کشورهای عربی و تقویت روابط با آنان تلاش کند.
این رویکرد جدید سعودی فراتر از مسافرت‌های صرفاً صوری بوده و تلاش می‌کند شراکت‌های حقیقی با کشورهای مقصد برقرار کند.
بیش از این ولی عهد سعودی سفرهای دیگری به برخی کشورهای آسیایی در آگوست ۲۰۱۶، و اروپایی در سال ۲۰۱۸ کرده و به نظر می‌آید موفقیت‌های زیادی تحقق بخشیده‌است.
زنجیره سفرهای دیپلماتیک کنونی محمد بن سلمان امارات، بحرین، مصر، تونس، الجزایر و موریتانیا را شامل می‌شود که در همه این سفرها تقویت ابعاد نظامی و سیاسی و اقتصادی سعودی دنبال می‌شود و برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ تلاش می‌کند.
از سوی دیگر این سلسله سفرها در تلاش است جایگاه دیپلماتیک سعودی را فربه کند و برای نشان دادن سعودی به عنوان یک بازیگر منطقه ای مهم فعالیت کند.
این سفرها با برگزاری نشست ۲۰ همزمان شده و ولی عهد سعودی ریاست کاروان دیپلماتیک اعزامی به آرژانتین را به عهده خواهد داشت. این نشست فرصت بزرگی برای سعودی، به عنوان تنها نماینده عربی، است تا به وسیله آن بتواند نقش رهبری خود در منطقه را تقویت بخشد.
در ابوظبی اماراتی‌ها به صورت رسمی و مردمی ورود ولی عهد محمد بن سلمان به خاک خود را جشن گرفته و استقبال باشکوهی از او به عمل آورده‌اند. البته محمد بن سلمان به صورت مستمر به زیارت امارات متحده عربی می‌رفته و روابط بین دو کشور در بهترین حالت به سر می‌برد. روابط بین دو کشور از بدو تأسیس امارات، پیش از پنج دهه، در بهترین وضعیت قرار داشته و دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که یک هم پیمانی استراتژیک برقرار نمایند.
شایان ذکر است که میزان اقتصاد دو کشور چیزی بالغ بر دوترلیون دولار بوده و بزرگترین اقتصاد خاورمیانه به‌شمار می‌آید. صادرات دو کشور نیز ۷۰۰ میلیارد دولار بوده و هر دو کشور ۱۷۵ طرح جدید در دست اجرا دارند که توقع می‌رود با اتمام آنها منطقه شکل جدیدی به خود گیرد.
همانگونه که در گذشته معمول بود مسافرت محمد بن سلمان به یک منطقه معین گام‌های دیگری به همراه خواهد آورد و تغییرات زیادی را ایجاد خواهد نمود. دستگاه دیپلماتیک کنونی سعودی در تلاش است منافع ملی پادشاهی را تأمین نماید و نقش سعودی را در منطقه برای برقراری ثبات و امنیت تقویت بخشد. سفرهای ولی عهد سعودی در راستای تحقق این اهداف انجام گرفته‌است و پیش‌بینی می‌شود بتواند در روابط عربی میان کشورهای عرب و پادشاهی عربی سعودی یک تغییر مثبت ایجاد کند. پادشاهی سعودی همواره روابط مثبت و قوی با کشورهای عربی را یکی از بنیادهای ثابت خود تلقی کرده و هرگونه اختلال در این روابط را خط قرمز خود می‌داند.