نعمت الله پوستین دوز، مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران

نعمت الله پوستین دوز، مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران اعلام کرد: یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان از منابع شرکت ملی صنایع مس به حساب های خارج از کشور منتقل شده بود که با کمک وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بخشی از آن به کشور بازگشته است.

محمد رضا پورابراهیمی روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس ایران به افشاگری درباره عملکرد مدیر پیشین این شرکت پرداخت و از جابه جایی مقادیر زیادی پول از این شرکت به خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، پورابراهیمی که از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از شرکت صنایع ملی مس ایران است در توضیح مهمترین محورهای تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ایران گفت: “به رغم اینکه بنده چندین بار در مجلس تذکر دادم و مشکلات شرکت ملی مس ایران را گفتم و همچنین تذکراتی که در طول یک سال گذشته به وزیر صنعت و معدن و رئیس جمهور ارائه کردم و از ایشان خواستم تا مدیرعامل این شرکت را هم به دلیل عدم تخصص و هم به خاطر سوابقی که در شرکت های دیگر داشت عوض کند، این کار اتفاق نیفتاد.”

سخنان این نماینده مجلس ایران به یکی دیگر از موارد اختلاس بزرگ در دستگاه های اداری و دولتی ایران اشاره دارد که در چند سال اخیر و در زمان دولت های نهم و دهم صورت گرفته است، هر چند مورد اخیر نسبت به بعضی موارد مشابه از جمله اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که در سال ۱۳۹۰ افشا شد بسیار کوچکتر به نظر می رسد.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: “امروز شاهد شرایط بسیار بغرنجی در شرکت مس هستیم که اگر کمک های مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نبود شرایط این شرکت به مراتب بدتر می شد و من از مجموعه نیروهای وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به خاطر ورود به این پرونده تشکر می کنم که باعث شد شرایط این شرکت بهتر شود.”

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: “مهمترین محورهای تحقیق و تفحص و نگرانی های ما در خصوص اقدامات و عملکرد این شرکت که در کمیسیون صنایع نیز مطرح شد و به تصویب رسید عبارتند از نحوه وصول منابع خارجی و راه اندازی شرکت های خارجی که سخنگوی قوه قضائیه نیز اخیرا در نشست خبری به آن اشاره کرد یعنی شرکت هایی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت ها به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دادند و بر اساس آن اقداماتی انجام دادند که غیرقانونی بود.”

به نوشته فرارو، نعمت الله پوستین دوز که آخرین مدیر عامل شرکت صنایع مس در دولت دهم بود چندی پیش هنگامی که قصد داشت به ارمنستان برود در فرودگاه متوجه شد ممنوع الخروج است.

پوستین دوز در اواخر مرداد ماه به دادگاه فراخوانده شد و در آنجا ادعا کرد مبالغ گفته شده، بدهی خارجی شرکت ملی مس بوده که از طریق شرکت یکی از دوستانش به نام ت در امارات پرداخت شده است.

گفته می شود از دیگر اقدامات پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از این شرکت بوده است.

شرکت ملی مس ایران یکی از بزرگترین صنایع تولید این کشور به حساب می آید. شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان در ۱۲ تیر ماه ۱۳۵۱ تشکیل و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور است تغییر نام داد.