یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای - عکس از رویترز

یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای – عکس از رویترز

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه دوم ژوئن (۱۲ خرداد) اعلام کرده است که ایران همکاری های قابل ملاحظه ای داشته است، اما برای قضاوت نهایی درباره برنامه اتمی این کشور هنوز خیلی زود است.

یوکیا آمانو در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که «ایران با آژانس تعامل زیادی داشته‌است» و وی رفع ابهام از مسائل مرتبط با استفاده از چاشنی‌های انفجاری را یکی از تعاملات گسترده ایران با آژانس معرفی کرده است.

همچنین یوکیا آمانو گفته است که تعامل بیشتر ایران با آژانس در ماه‌های اخیر، باعث شده تا آژانس «درک بهتری» نسبت به برنامه مناقشه برانگیز هسته‌ای ایران پیدا کند، با این وجود وی متذکر شده است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای به نتیجه قطعی نرسیده است و از اینرو نمی تواند با قطعیت اعلام کند که تمام برنامه های هسته ای ایران برای فعالیت های صلح آمیز انجام می شود. وی

این در حالی است که وی به شورای حکام آژانس اعلام کرده است که قضاوت نهایی درباره برنامه هسته ای ایران قبل از مهلت تعیین شده (۲۹ تیر مصادف با ۲۰ ژوئیه) به پایان نخواهد رسید

با توجه به اینکه دوره شش ماهه توافق موقت ژنو در ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) پایان می یابد، آمانو اعلام کرده است که هیچ یک از طرفین نباید انتظار داشته باشند که آژانس تا این تاریخ به قضاوت نهایی درباره برنامه اتمی ایران برسد.

بازرسان آژانس ۳۱ اردیبهشت‌، پس از مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی در تهران اعلام کردند که ایران متعهد شده است تا در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود پنج اقدام عملی دیگر را اجرایی کند.

مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موازات مذاکرات با گروه ۱+۵ پیش می‌رود و هدف هر دو مذاکره٬ حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران است.

در همین خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خرداد در گزارش خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو٬ ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

در همین حال، فرانسه روز سه‌شنبه ششم خرداد اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “با کندی بسیار” پیش می‌رود و هشدار داد مادامی که نتایج محسوسی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران به دست نیاید٬ قدرت‌های جهانی هیچ توافق بلندمدتی را با تهران امضا نخواهند کرد.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی را رد کرده و بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود پافشاری کرده است، در حالی که کشورهای غربی و آژانس بین المللی انرژی می گویند در مواردی به انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز مشکوک هستند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به نظر می رسد همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی توسعه پیدا کرده است و روحانی در تلاش است تا با متقاعد کردن غرب و شفاف سازی بیشتر در فعالیت های اتمی این کشور، از بار تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، بکاهد.