یک نماینده کرد از ادامه تلاش برای بهبود وضعیت اوجالان در زندان خبر داد

آنکارا: سعید عبدالرازق

نیروهای اداره مبارزه با تروریسم پلیس ترکیه روز گذشته (جمعه) موج دوم بازداشت افسران نیروی هواریی ارتش ترکیه مظنون به ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن را آغاز کردند، به طوری که نام ۱۱ خلبان در فهرست ۱۴ نفره این افراد دیده می‌شود.
این در حالی است که در روز چهارشنبه گذشته دستور بازداشت ۶۳ مظنون به ارتباط با شبکه گولن را صادر شده بود.
۴۸ تن از این افراد از افسران فرماندهی هوانیروز نیروی زمینی ارتش ترکیه هستند.
۳ تن از افرادی که حکم بازداشت آنان صادر شده سرهنگ، ۴ سرهنگ دوم، ۴ تن سرگرد، ۹ سروان و ۲۸ ستوان هستند.
این افراد همگی از خلبانان بالگردهای فرماندهی هوانیروز نیروی زمینی ارتش ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و دولت او جنبش گولن (خدمت) را مسئول کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه می‌دانند. اما گولن که مقیم آمریکاست هر گونه ارتباط با کودتا را رد می‌کند.
از زمان کودتای نافرجام در ژوئیه ۲۰۱۶ که طی آن ۲۵۰ نفر جانشان را از دست دادند، مقامات دولت ترکیه اقدام به بازداشت و حبس حامیان احتمالی گولن کرده‌اند.
زره‌پوش‌های ترکیه در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به مقابله با کودتاگران احتمالی می‌روند.
بیش از ۷۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند که در میانشان افراد نظامی، معلمان و قضات نیز بوده‌اند. ۱۴۰ هزار تن دیگر از ادارات دولتی اخراج یا تعلیق خدمت شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده که از سه سال پیش در ترکیه برقرار شده بود، در ماه ژوئیه (۲۰۱۸) خاتمه یافت.
منتقدان اردوغان را متهم می‌کنند که کودتای نافرجام را بهانه کرده و می‌خواهد منتقدانش را از سر راه بردارد. اما دولت ترکیه در برابر تأکید می‌کند که اقداماتش برای تأمین امنیت کشور ضروری هستند.
در این میان لیلی گووون نماینده کرد از حزب دموکراتیک خلق‌ها و مخالف دولت از ادامه تلاشش برای بهبود وضعیت عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان در زندان خبر داد. او که در اعتراض به این شرایط ۳ ماه اعتصاب غذا کرده بود گفت: برای بهبود وضعیت اوجالان دست از تلاش برنمی‌دارم. ما چیزی جز آزادی، حقوق بشر و عدالت منصفانه نمی‌خواهیم.