۳۳۰ اقدام که بیش از یک سوم اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را محقق می‌کنند

ریاض: الشرق الأوسط

پادشاهی سعودی روز گذشته برنامهٔ «توسعه صنایع ملی و خدمات لجیستیکی» را که چند روز پیش توسط خالد الفالح وزیر انرژی اعلام شده بود، با حضور ولیعهد محمد بن سلمان راه‌اندازی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این برنامه یکی از ۱۳ برنامهٔ سعودی برای تحقق «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است و خالد الفالح عنوان کرد این برنامه یکی از مؤثرترین برنامه‌ها از جهت اقتصادی خواهد بود و رشد بی‌سابقه‌ای خواهد داشت و باعث تکامل ۴ بخش اصلی اقتصاد سعودی خواهد شد که صنعت، معدن، انرژی و خدمات لجستیک هستند که دربرگیرندهٔ راه‌آهن، بنادر، شهرک‌های آزاد اقتصادی و شبکه‌های هوشمند لجیستیک است.
نبیل العامودی وزیر حمل و نقل سعودی در افتتاحیه این برنامه گفت که این برنامه تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱٫۲ تریلیون ریال در اقتصاد سعودی سهم خواهد داشت که بیش از نصف حجم اقتصاد کنونی است.
وی افزود: این برنامه باعث افزایش تولید محلی تا بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال می‌شود، ۱٫۶ میلیون فرصت کاری ایجاد می‌کند و حجم صادرات سعودی را به بیش از یک تریلیون ریال افزایش می‌دهد.
این وزیر توضیح داد که این برنامه شامل ۳۳۰ اقدام است که یک سوم اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را محقق می‌کند.
وی اظهار کرد: پروژه‌هایی آمادهٔ مذاکره از طرق معامله‌هایی که بیش از ۷۰ میلیارد دلار است ارائه می‌شود که دورهٔ اول سرمایه‌گذاری‌ها است و این برنامه در نظر دارد یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه جذب کند.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین تحولاتی که «چشم‌انداز ۲۰۳۰» محقق می‌کند تنوع درآمد اقتصادی و تبدیل اقتصاد سعودی از اقتصاد متکی به نفت به اقتصاد متکی به تولیدات متنوع است.
وی در پایان گفت: ابتکار و پژوهش علمی دو عنصر اساسی اقتصاد پادشاهی سعودی است و هر بخشی از بخش‌های اقتصاد از دیگر بخش‌ها جدا خواهد بود. همچنین که بخش‌های دیگر از جمله بخش تجارت، بخش خدمات، بخش بانکی و مالی با تکامل و قدرت بیشتری در آینده کار خواهد کرد.
این برنامه بر نسل چهارم صنایعی متمرکز است که شامل فعالیت‌های رباتیکی پیشرفته است که «از طریق افزایش تولید، کاهش هزینه و مشارکت در جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، مزایای رقابتی برای سعودی فراهم می‌کند».