شورشیان به قطع همکاری با سازمان ملل متحد اشاره می کنند… «مثلث العند» در دست حامیان هادی

یمنی ها سعی دارند به فردی که بر اثر بمباران منطقه ای مسکونی در عدن توسط حوثی ها جراحات خطرناکی برداشته است امداد رسانی کنند – عکس از آسوشیتد پرس

یمنی ها سعی دارند به فردی که بر اثر بمباران منطقه ای مسکونی در عدن توسط حوثی ها جراحات خطرناکی برداشته است امداد رسانی کنند – عکس از آسوشیتد پرس

شبه نظامیان حوثی به قتل عامی در شهر عدن، جنوب یمن، دست زدند. شورشیان حومه دار سعد در شمال شهر را با موشک های کاتیوشا و خمپاره هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن دست کم ۴۳ غیر نظامی و زخمی شدن ۱۷۳ تن دیگر شد.

این در حالی است که درگیری ها در دار سعد و صبر و منطقه المعاشیق در شمال شهر ادامه یافت. در همین حال نیروهای مقاومت مردمی به پیش روی خود به سوی قصر ریاست جمهوری در محله التواهی ادامه دادند تا آن را از دست شورشیان آزاد کنند. این در حالی است که چند روز پیش دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن اعلام کرد که شهر عدن را به استثنای برخی محله ها، از شبه نظامیان حوثی و متحد آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن آزاد کرده اند.

«مقاومت مردمی» شبانه به محله التواهی وارد شد. یک منبع نظامی گفت: « این نیروها در حال پیش روی به سوی قصر ریاست جمهوری و مقر فرماندهی لشکر چهارم ارتش هستند و مقر رادیو و تلوزیون را پاک سازی کردند».

یک منبع دیگر نظامی ذکر کرد که مبارزان، در روی زمین از پشتیبانی جنگنده های ائتلاف عربی استفاده کردند. این جنگنده ها نزدیک به ۱۵ حمله بر مواضع شورشیان حوثی در التواهی و همچنین در حومه شمالی و حومه شرقی عدن انجام دادند.

در همین راستا، نیروهای مقاومت مردمی در دو استان الضالع و عدن کنترل «مثلث العند» را که جاده های ارتباطی بین شهرهای ردفان، ضالع، تعز و لحج با عدن است را به دست گرفتند. این عملیات در راستای آماده شدن برای آزاد سازی «پایگاه نظامی و استراتژیک العند» صورت می گیرد که تنها چند کیلومتر با این مثلث فاصله دارد.

از سوی دیگر، حوثی ها مسئولیت شکست های خود را بر روی زمین «به طور ضمنی» به سازمان ملل متحد نسبت دادند، و این سازمان را پس از سکوت در برابر نقض آتش بس به دست داشتن در آن متهم کردند. محمد عبد السلام سخنگوی جنبش شورشیان، به توقف معامله با سازمان بین الملل در آینده اشاره کرد.

از سوی دیگر، ریاض یاسین وزیر خارجه یمن فردا سفری به اروپا آغاز خواهد کرد که شامل کشورهای انگلیس، بلژیک و فرانسه خواهد بود. این سفر برای فعال کردن همکاری یمن با آن کشورها، و بحث و بررسی با آن ها درباره مسئله کمک رسانی انسانی و پزشکی، و بازسازی یمن، با شروع از عدن، خواهد بود.

یاسین برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که دولت وی در صدد حسابرسی برخی از مسؤلان یمنی است که تلاش داشتند با شورشیان بر ضد مشروعیت، مانند شبه نظامیان حوثی و پیروان صالح، رایزنی کرده و روابط جدیدی با آن ها برقرار کنند.