منابع کاخ ریاست جمهوری: کابینه جدید لبنان روز جمعه معرفی می شود
بیروت – یوسف دیاب

گمانه زنی ها و تحولات سیاسی گویای احتمال اعلام کابینه جدید لبنان در روز جمعه (۲۱ دسامبر-۳۰ آذر) یا حد اکثر روز یکشنبه (۲۳ دسامبر-۲ دی) است؛ البته به شرطی که اتفاق غافلگیرکننده ای روی ندهد. به گفته گروه های شرکت کننده در گفتگوهای چند ساعت اخیر میشل عون رییس جمهوری و سعد الحریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در حال بررسی آخرین اقدامات مربوط به تشکیل کابینه قبل از معرفی آن هستند. قرار است کابینه جدید بعد از نشست عون و الحریری و نمایندگان سنی گروه ۸ مارس اعلام شود. جلسه یاد شده به احتمال زیاد روز پنجشنبه (۲۰ دسامبر-۲۹ آذر) برگزار می شود.
با وجود فضای شک و تردید درباره مساله تشکیل کابینه اما منابع کاخ ریاست جمهوری به الشرق الاوسط گفتند «روند تشکیل کابینه به خوبی پیش می رود و کابینه جدید شامگاه جمعه (۲۱ دسامبر-۳۰ آذر) یا حد اکثر روز شنبه یا یکشنبه آینده اعلام می شود. شش نامزد پیشنهادی پست نخست وزیری توسط نمایندگان سنی مذهب تشکل مشورتی به پرزیدنت عون اعلام شدند اما این فهرست نهایی نیست و شاید در آخرین لحظات هم با موافقت نامزدهای پیشنهادی تغییراتی در آن صورت بگیرند. با این حال هیچ مانعی بر سر موضوع تشکیل کابینه وجود ندارد.»
مساله حضور نماینده سنی گروه ۸ مارس گره کوری در مسیر تشکیل کابینه بود که اعلام آن را هفت هفته به تاخیر انداخت. حزب الله چند ساعتی قبل از اعلام تشکیل کابینه در ماه گذشته این مساله را مطرح کرد.
حالا قرار است شش نماینده سنی تشکل مشورتی روز جمعه (۲۱ دسامبر-۳۰ آذر) تشکیل جلسه دهند. به گفته برخی منابع آگاه «نمایندگان بعد از جلسه با پرزیدنت عون در کاخ ریاست جمهوری ملاقات می کنند و عون هم نام نامزد پیشنهادی خود برای پست نخست وزیری را به آنان ابلاغ می کند. سعد الحریری هم بعد از این نشست با این شش نماینده در حضور پرزیدنت عون دیدار می کند و بدین ترتیب تنش پایان می گیرد. نبیه بری رییس پارلمان بعد از نشست نمایندگان وارد کاخ ریاست جمهوری شده و از فهرست نهایی کابینه باخبر می شود و بعد از آن هم این فهرست برای معرفی به فواد فلیفل دبیر کل کابینه لبنان ابلاغ می گردد.»
فضای خوش بینی در کاخ ریاست جمهوری به حلقه نزدیک به سعد الحریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه نیز سرایت کرد.
منابع نزدیک به جریان «المستقبل» به الشرق الاوسط گفتند «الحریری از نتیجه تلاش ها برای تشکیل کابینه بسیار راضی است. عاقبت خوش تشکیل کابینه نزدیک است و گروه های سیاسی در حال ابلاغ اعضای کابینه درباره تاریخ اعلام کابینه و حتی تاریخ گرفتن عکس های یادگاری هستند. الحریری در شرایط کنونی به دنبال برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه و سپس، اقدام در راستای اصلاحات و راه اندازی پروژه های عمده و کلیدی است.»
جبران باسیل رییس جریان ملی آزاد و وزیر امور خارجه دولت موقت به دنبال ملاقات با سعد الحریری گفت «ما عیدی واقعی را هنگام توافق بر سر بیانیه وزارتی درباره آغاز به کار کابینه می گیریم. رعایت اصول اساسی یعنی میانگین حضور نمایندگان مهم است که باید در این راستا عدالت رعایت شود. تشکیل دولت وفاق مهم ترین مساله است. حق حضور همه بدون تحمیل یا رد یا احتکار در قانون نسبی رعایت می شود. اینکه سعد الحریری مامور تشکیل کابینه شود طبیعی است.»