منصور هادی عبد ربه، رئیس جمهور یمن - عکس از رویترز

منصور هادی عبد ربه، رئیس جمهور یمن – عکس از رویترز

رئیس جمهور یمن، ایران را به مداخله در امور این کشور متهم کرد و گفت که ایران از گروه های جدایی طلب جنوب یا برخی گروه های مذهبی در شمال یمن حمایت می کند.

هادی منصور عبدربه در گفتگویی با روزنامه الحیات تصریح کرد: «متأسفانه، مداخلات ایران در زمینه حمایت از جدایی‌طلبان جنبش استقلال جنوب و برخی گروه‌های مذهبی در نواحی شمالی این کشور (حوثی‌ها) همچنان ادامه دارد».

رئیس جمهوری یمن همچنین اظهار داشت: «ما از برادران ایرانی خود خواسته‌ایم تا سیاست‌های نادرست خود در قبال یمن را بازبینی کنند، اما درخواست‌های ما تاکنون مثمر ثمر نبوده است؛ ما به دنبال تشدید اوضاع در برابر تهران نیستیم، اما امیدواریم که این کشور از مداخله در یمن دست بردارد».

دولت یمن در روزهای پایانی ماه ژانویه ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که موفق به توقیف یک کشتی حامل تجهیزات نظامی در آبهای ساحلی این کشور شده است که به محموله آن به ایران تعلق دارد.

مسئولان یمنی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که سلاح‌های توقیف شده را برای شورشیان شیعه “حوثی” در شمال غرب یمن ارسال می کرده است.

از سوی دیگر دیپلمات‌های ایرانی مستقر در یمن نیز هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته‌اند. در یک حادثه در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از کارمندان سفارت ایران در صنعا پایتخت یمن ربوده شد و در یک اقدام تروریستی دیگر، یک دیپلمات ایرانی در صنعا توسط گروهی مسلح کشته شد.

جمهوری اسلامی هرگونه دخالت در مسائل داخلی کشور یمن را تکذیب می‌کند.

این نخستین بار نیست که مقامات یمن ایران را به مداخله در یمن متهم می کنند.

ابوبکر القربی سی‌ام دی‌ماه سال ۹۱ از دستگیری و محاکمه “جاسوسان ایرانی” خبر داد و گفت: ما در وزارت امور خارجه یمن با هماهنگی با سازمان امنیت ملی برای توقف نفوذ ایران در یمن فعالیت می‌کنیم.

دولت یمن تیرماه همان سال نیز از متلاشی کردن “یک شبکه جاسوسی ایرانی” خبر داد که به گفته‌ی مقام‌های امنیتی از هفت سال پیش در این کشور و برخی کشورهای شمال آفریقا فعال بوده است.

مسئولان یمنی رهبر این گروه را یک افسر سپاه پاسداران و مرتبط با شیعیان حوثی معرفی کردند.

گروه شیعه الحوثی که در شمال یمن و مناطق مرزی عربستان سعودی مستقر است از ۸ سال پیش تا کنون دست‌کم شش بار در درگیری‌های مسلحانه‌ی گسترده و شدید علیه حکومت مرکزی شرکت داشته است.

گفته می‌شود ایران در تجهیز و تحریک این گروه دست دارد. تهران همواره این ادعاها را توطئه‌ای برای تخریب چهره‌ی جمهوری اسلامی در میان کشورهای منطقه خوانده است.