مسکو: طه عبد الواحد

بعد از ۸۰ سال اعتقاد به گم شدن و یا از بین رفتن «پرتره پوشکین»، موزه مسکو اعلام کرد که آن را پیدا کرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، سرگئی سیرو مدیر بخش پژوهش‌های فنی موزه عنوان کرد کارشناسان توانستند پرتره پوشکین را که کوزما سرگیویچ پتروف-وُدکین کشیده‌است زیر یکی از تابلوهای این نقاش که «زنان مزرعه‌های گروهی» نام داشت پیدا کنند.
تابلوی «زنان مزرعه‌های گروهی» یکی از آخرین کارهای پتروف-وُدکین بود که گمان می‌رود در میان سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹ میلادی کشیده‌باشد.
اما پرتره پوشکین را پیش از این تابلو در سال ۱۹۳۰ کشیده‌بود که بعد از آن کسی اثری از آن نیافت بنابراین همه فکر می‌کردند که این هنرمند تابلو را از بین برده‌است.
آزمایش‌هایی که متخصصان در موزه روسیه انجام دادند حاکی از نتایجی بود که همه را شگفت زده کرد.
این متخصصان بوسیله چند تکنولوژی از جمله اشعه مادون قرمز کشف کردند که وی تابلوی «زنان مزرعه‌های گروهی» را روی تابلوی «پرتره پوشکین» کشیده‌است.
کارمندان موزه عنوان کردند این اکتشاف تاریخ این تابلو را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که پرتره پوشکین رضایت نقاشش را جلب نکرده‌بود و وی تابلوی دیگری روی آن کشیده‌است.
کارشناسان موزه نیز به این دلیل که از ابتدا با چشم غیر مسلح طرح پرتره‌ای زیر تابلوی «زنان مزرعه‌های گروهی» مشخص بود تصمیم گرفتند آن را بررسی کند که به تابلوی گم شده‌ای بعد از ۸۰ سال دست یافتند.