پادشاه عربستان از نیروهای مسلح قدر دانی می کند * نشست خلیجی برای بررسی تحولات در دو روز آینده * حکومت یمن سه شهر را فاجعه زده اعلام کرد

عکسی آرشیوی از شورای امنیت و در گوشه تصویر عکس جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل به یمن دیده می شود

عکسی آرشیوی از شورای امنیت و در گوشه تصویر عکس جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل به یمن دیده می شود

حکومت یمن با گشودن آتش به سوی جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل به یمن، او را به تلاش برای «مشروع جلوه دادن کودتا» متهم کرد. این اتهام حکومت یمن پس از گزارش روز گذشته جمال بن عمر در برابر شورای امنیت سازمان ملل بود که در آن ادعا کرد طرفهای یمنی درست پیش از آغاز عملیات «طوفان قاطع» در حال رسیدن به توافق سیاسی بودند.

دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن، بن عمر را متهم کرد که در اداره کردن گفتگوها بین طرف های سیاسی یمنی شکست خورد و سعی داشت توافق نامه ای را به امضا برساند بدون این که مفاد آن اجرا شود. یاسین همچنین گفت: «نحوه مدیریت گفتگوها توسط بن عمر گویی مشروعیت بخشیدن به کودتا بود». وی اشاره کرد که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن بیش از یک بار به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، از بن عمر شکایت کرد.

یاسین به «الشرق الأوسط» گفت: «سخنان بن عمر قابل باور نبود، و در گفتگو با طرف های یمنی موفق نشد؛ چرا که می خواست گفتگوها ادامه یابد در حالی که رئیس جمهور و نخست وزیر (خالد بحاح) نزد حوثی ها زندانی شده بودند». یاسین از بن عمر این جمله را نقل کرد که می گفت: «گفتگو ادامه دارد و مهمترین نکته امضای توافقنامه است». و هنگامی که یاسین درباره ضمانت های اجرایی بندهای مورد توافق با حوثی ها از او سؤال کرد، بن عمر پاسخ داد: «مسئله اجرا شدن به او ربطی ندارد زیرا این امری صرفاً یمنی است، و در صورت امضای قطعنامه مأموریت او به موفقیت خواهد رسید».

در همین راستا، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، از فرمانده عالی نیروهای مسلح و نیروهای مسلحی که در عملیات «طوفان قاطع» مشارکت کردند قدر دانی کرد و گفت: «عقاب های شجاع کشور به همراه دیگر برادران خود در کشورهای ائتلاف، پیروز شدند و توانستند تهدیدهای موجود بر علیه امنیت عربستان و کشورهای مجاور را از میان بردارند».

همزمان، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، طی دو روز آینده در پایگاه هوایی ریاض نشستی برگزار خواهند داد تا اوضاع منطقه از جمله یمن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

از نظر میدانی، در تعدای از شهرهای جنوب یمن، درگیری های سخت بین مسلحان «مقاومت مردمی» وفادار به هادی و بین حوثی ها ادامه داشت. در تعز، صدها تن از ساکنان شهر، از ترس درگیری های شدید و بمباران های بی هدف در حال فرار دیده شدند.

حکومت یمن نیز به نوبه خود، شهرهای تعز و عدن و ضالع را شهرهای فاجعه زده اعلام کرد.