منابع: ابو اسامه المصری تنها با چهره پوشیده نمایان می شود.. درخواست برای بررسی امنیت فرودگاه ها در جهان

یک افسر پلیس مصری در حال بررسی وسایل یک گردشگر غربی پیش از ترک فرودگاه شرم الشیخ – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک افسر پلیس مصری در حال بررسی وسایل یک گردشگر غربی پیش از ترک فرودگاه شرم الشیخ – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه گفتند که سازمان های اطلاعاتی بریتانیا اطلاعاتی در اختیار دارند مبنی بر اینکه مغز متفکر عملیات سرنگونی هواپیمای روسی بر فراز سینا، ابو اسامه المصری، رهبر گروه «انصار بیت المقدس» است. این هواپیمای روسی اوائل هفته آینده در سینا سقوط کرد و تمامی ۲۲۴ سرنشین آن کشته شدند.

این منابع که روز نامه «ساندی تایمز» اظهارات آنان را نقل کرد، تأکید کردند که سازمان اطلاعات انگلیس «شناسه صوتی» نادری از ابو اسامه المصری در اختیار دارند که با صدایی که چند روز پیش بیانیه سازمان داعش را قرائت کرد و در آن مسؤلیت حادثه را به عهده گرفت مطابقت دارد. این بیانیه تحت این عنوان بود: «ما آن را سرنگون کردیم». این منابع نقل کردند که سازمان اطلاعاتی انگلیس از زمان زیادی، ابو اسامه المصری را شخصیت مهم می دانند که در سازمان های افراطی در منطقه، و به ویژه پس از گسترش داعش تا مصر، ارزش پیگیری دارد.

منابع ذکر کردند مقامات اطلاعاتی بریتانیا معتقدند که ابو اسامه برای قرار دادن بمب در کیف یکی از مسافران از داخل فرودگاه شرم الشیخ کمک دریافت کرده است.

منابع اسلام گرایان می گویند که ابو اسامه المصری در عکس ها و تصویر ویدیویی تنها با چهره ای پوشیده ظاهر می شود به طوری که کسی چهره و نام او را نمی شناسد.

از سوی دیگر یکی از رهبران بنیادگرا در لندن برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که ابو اسامه خطیب شرعی است که پیش از این در چندین مناسبت ظاهر شد و یک خطبه معروف تحت عنوان «این رویکرد ما است» دارد.

در همین راستا، یکی از اعضای کمیته تحقیقات در سقوط هواپیما گفت که کارشناسان تقریباً به میزان ۹۰% مطمئن هستند که صدای بلندی که در آخرین ثانیه ضبط شده از جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده شنیده می شود، صدای انفجار بمب بود.

اما با افزایش درخواست ها برای بررسی امنیت فرودگاه ها در جهان در پی حادثه سینا، فلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که سطح امنیت در تمام فرودگاه ها در جهان باید در وضعیت «حداکثر» باشد.