بحران آب

بحران آب

حمید چیت چیان، وزیر نیرو ایران، عصر پنج شنبه پنجم تیر در دیداری که با مراجع تقلید مذهبی در قم داشت خبر از سرمایه گذاری وزارت نیرو برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان داد.

وی دلیل انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را به دلیل مشکل کم آبی دانست و گفت: «با این انتقال مشکل آب استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و یزد برطرف خواهد شد.»

مشکل کم آبی در ایران هم اکنون تبدیل به بحرانی جدی شده است. به گفته کارشناسان، بحران آب در ایران بسیار جدی شده است و این بحران در کلان شهرها می تواند صدمات جبران ناپذیری را به جای بگذارد.

بحران آب در ۵۱۷ شهر ایران در تابستان امسال آماری است که مسئولان وزارت نیرو ایران اعلام کرده اند.

همچنین چیت چیان از کاهش شدید بارندگی تا ۴۷ درصد در ۱۵ استان ایران خبر داد و گفت : «در حوزه آب با وجود افزایش مصرف، ولی منابع آب در حال کاهش است و منابع آبی ما نسبت به گذشته از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.»

پیش از این نیز خبری مبنی بر انتقال آب دریای خزرمطرح شده بود، اما چیت چیان در دیداری که با علمای مذهبی قم داشت طرح انتقال آب دریای خزر را به استان های مرکزی به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست ایران غیر قابل اجرا اعلام کرد.

چندی پیش، محمد رضا عطارزاده، معاون وزیر نیرو ایران در امور آب، نیز از طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران خبر داده بود و اعلام کرده بود که «از دو سال قبل طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر انجام شده و کلنگ این پروژه نزدیک شهر ساری در استان مازندران بر زمین زده خواهد شد.»

همچنین عطار زاده با اعلام این خبر که پروژه شیرین سازی آب دریای خلیج فارس که قرار است از بندرعباس به گل گهر متصل شود که ۵۰ درصد از سرمایه گذاری این طرح را بخش صنعت تامین می کند. به گفته وی قرارگاه خاتم الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران ایران به عنوان پیمانکار پروژه مطالعات تکمیلی مجری طرح است.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست درباره شیرین سازی آب، به شرق پارسی گفت: «شیرین سازی آب دریاها امروز در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و ژاپن و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات انجام می شود. با توجه به بحران آبی در ایران و اینکه فعلا این طرح در حجم کوچکتری انجام می شود من موافق این طرح هستم.»

وی افزود : «دربرابر آن طرح اشتباه انتقال خزر به خلیج فارس و احداث یک آب راه که رویای ناصرالدین شاه هم بود، طرح شیرین سازی با توجه به اینکه ما با حجم پسماندهای نمکی رو به رو هستیم و آنها نیز پساب صنعتی محسوب می شود و با توجه به این نکات برای اینها هم راهکار علمی خود را باید در نظر گرفت من موافق چنین طرحی هستم. همچنین در ایران با توجه به وجود نیروگاهای هسته ای و شیرین سازی آب به روش تقطیر نیز می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.»

این اخبار در حالی اعلام می شود که در آخرین روزهای دولت دهم، عملیات اجرایی طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت ایران آغاز شد. در این طرح قرار شد در فاز اول با تولید روزانه ۱۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین با استفاده از فناوری اسمز معکوس احداث می شود و قرار است با بهره برداری کامل از این پروژه، آب مورد نیاز شهرستان بندر خمیر و روستاهای غرب بندرعباس و قسمتی از شهرستان حاجی آباد و نیز صنایع غرب استان هرمزگان تامین شود.

اما مقامات مسئول در وزارت نیرو ایران معتقد هستند که با وجود بحران آبی در ایران طرح شیرین سازی و استفاده از آب دریاها راه حل مناسبی است به شرط اینکه براى نمک زدایى از آب دریا بتوانیم انرژى مناسب این طرح را در شرایط اقتصادى فعلی فراهم کنیم. آنها همچنین بر این نکته تاکید می کنند که کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس این کار را انجام می دهند.

حسین خادمی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان، درباره شیرین سازی آب دریا به خبرگزاری مهر گفت: «با وجود اهمیت بسیار زیاد شیرین سازی آب دریا در ایران و به دلیل خشکسالی های متعدد و از بین رفتن بسیاری از ذخایر طبیعی، سفره های زیرزمینی و افت حداقل ۴۰ درصدی روان آب ها؛ اما هم اکنون روزانه تنها ۵۰۰ هزارمترمکعب از آب دریا در جنوب ایران شیرین سازی می شود. از طریق سرمایه گذاری های صورت گرفته، در حال حاضر ۱۴ پروژه شیرین سازی آب دریا در حال بهره برداری است و در این رابطه ۱۰ پروژه دیگر نیز در دست اجرا داریم که از سوی بخش خصوصی تامین منابع می شود.»