نوری المالکی نخست وزیر عراق - عکس از آسوشیتد پرس

نوری المالکی نخست وزیر عراق – عکس از آسوشیتد پرس

بغداد – الشرق الاوسط: نوری مالکی، نخست وزیر عراق پنج شنبه (۵ تیر) برای نخستین بار اعتراف کرد که عملیات نظامی علیه عناصر تندرو مسلح باید با راه حل سیاسی در کشور همراه شود. این در حالی است که پارلمان جدید عراق آماده می شود تا نخستین نشست خودرا روز سه شنبه آینده برگزار کند.

درهمان حال، نیروهای دولتی به حملات خود برای جلوگیری از یورش عناصر مسلحی ادامه می دهند که شهر “حدیثه” در غرب و پالایشگاه بیجی در شمال بغداد را هدف قرارداده اند. همچنین نیروهای ویژه، عملیات فرود در دانشگاه تکریت (۱۶۰ کیلومتری شمال بغداد) انجام دادند و قبل از سیطره بر دانشگاه با عناصر مسلح درگیر شدند.

عناصر مسلح سازمان “دولت اسلامی عراق وشام” و دیگر سازمان های تندور سنی از دو هفته پیش تاکنون هجومی را آغاز کرده اند که طی آن بر مناطق وسیعی از شمال عراق وغرب و شرق این کشور را تصرف کرده اند. در میان مناطق تصرف شده چند شهر مهم، از جمله موصل (۳۵۰ کیلومتری شمال بغداد) و تکریت دیده می شوند.

سازمان “دولت اسلامی عراق و شام” که قوی ترین سازمان اسلامی افراطی است که در عراق و سوریه می جنگد، قصد خود را برای پیشروی به سوی بغداد و استان های کربلا و نجف، که مرقدهای شیعه را در بر می گیرد، اعلام کرده است.

نوری مالکی نخست وزیر عراق روز پنج شنبه هنگام دیدار با ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در بغداد برای نخستین بار بعد از یورش های اخیر، اعتراف کرد که راه حل سیاسی برای پیروزی بر عناصر مسلح ضروری است. وی طبق بیانیه ای که در سایت نخست وزیر منتشر شد، گفت: «باید در دو مسیر موازی حرکت کنیم: راه حل نخست، عملیات میدانی وعملیات نظامی علیه تروریست ها و تجمعات آنان است.»

وی افزود: «راه حل دوم، پیگیری روند سیاسی، برگزاری نشست مجلس نمایندگان در تاریخ مقرر و انتخاب رییس پارلمان، رییس جمهور و تشکیل کابینه است.» نخست وزیر عراق تاکید کرد: «پیشروی در این دو مسیر باعث شکست تروریست ها خواهد شد.»

مالکی که از سال ۲۰۰۶ بر عراق حکومت می کند و فرماندهی کل نیروهای مسلح را هم به عهده دارد، در معرض انتقادهای داخلی و خارجی، به ویژه از سوی مسوولان آمریکایی است. این انتقادها، استراتژی امنیتی او را هدف قرار داده اند. همچنین او متهم به کنار نهادن اهل سنت و انحصار حاکمیت است.

امروز خضیر خزاعی مسوول دفتر امور رسانه های معاون رییس جمهور عراق اعلام کرد که ریاست جمهوری فرمانی صادر کرده و در آن از نمایندگان منتخب پارلمان جدید خواسته است تا روز سه شنبه آینده اول ژوییه نشست خودرا تحت ریاست سنی برگزار کنند.

چند روز پس از سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به بغداد، ویلیام هیگ همتای بریتانیایی اش به طور ناگهانی وارد بغداد شد و با مالکی دیدار نمود. وی قرار است با دیگر مسوولان عراقی در پایتخت عراق دیدار کند.

وزیر خارجه بریتانیا طی بیانیه ای اعلام کرد، حمله ای که این کشور در معرض آن است «خطری است که ثبات و تمامیت ارضی عراق را تهدید می کند» و «در میان پیامدهای تهدید کننده ثبات و آزادی در این کشور، وجود عراق نیز مورد تهدید است». او تاکید کرد «یکپارچگی سیاسی تنها عامل پراهمیتی است که مشخص می کند عراق قادر به چیرگی بر این چالش است.»

همچنین هیگ تاکید کرد، بریتانیا به عنوان “دوست عراق” ضروری می داند تا یک دولت غیر حزبی تشکیل شود که از پشتیبانی همه عراقیان برخوردار باشد تا بتواند جلوی گسترش “داعش” را بگیرد.

هیگ پیشروی اسلامگرایان را در عراق محکوم کرد و گفت: «داعش یک سازمان تروریستی وحشی است و نه تنها شبحی برای این کشور بلکه برای کل خاورمیانه و دین اسلام است.»

از سویی احمد عبدالله الجبوری استاندار استان صلاح الدین اعلام کرد که «نیروهای ویژه بر دانشگاه تکریت (۱۶۰ کیلومتری شمال بغداد) سیطره یافته اند. این دانشگاه زیر سیطره عناصر تندرو مسلح قرار داشت که پس از عملیات فرود نیروهای ویژه از دست عناصر مسلح خارج شده که به دنبال آن درگیری هایی رخ داد.»

از سوی دیگر نوری مالکی طی گفتگویی با تلویزیون بی بی سی از بمباران عناصر مسلح در مناطق مرزی همجوار با عراق توسط هواپیماهای سوریه استقبال کرد.