بول ایران بر اثر تحریم ها تا حدود زیادی ارزش خود را در مقابل ارزهای خارجی از دست داده است – عکس از گتی ایمیجز

بول ایران بر اثر تحریم ها تا حدود زیادی ارزش خود را در مقابل ارزهای خارجی از دست داده است – عکس از گتی ایمیجز

در حالی که حدود ده روز به انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است، کاخ سفید اعلام کرد بر اساس دستور باراک اوباما، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در زمینه واحد پول و صنعت خودرو این کشور اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: “این اقدام جدید واحد پولی ایران را هدف قرار می‎دهد و آن را با صدور مجوز اعمال تحریم‌هایی علیه مؤسسات مالی خارجی که در اجرا یا تسهیل معاملات مالی قابل توجه با هدف خرید یا فروش ریال ایران یا حفظ حساب‌های چشمگیر مختص ریال ایران در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند اجرا می‌کند.”

تحریم‌های جدید همچنین ممنوعیت‌هایی را در زمینه فروش یا انتقال خدمات یا کالاهایی که مقصد آن بخش خودروسازی ایران است اعمال می‌کند.

بر اساس این تحریم‌ها فروش، تهیه و انتقال تجهیزات و خدمات مرتبط با تولید یا مونتاژ تمام خودروهای سبک و سنگین به ایران ممنوع خواهد بود.

این نهمین بار است که اوباما فرمان اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران را صادر کرده است. تحریم‌های جدید آمریکا همچنین شامل کلیه افرادی خواهد شد که در زمینه صنعت خودروسازی با ایران همکاری می کنند.

این تحریم‌ها از ابتدای ماه ژوئیه امسال اجرا خواهد شد. کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا ۲۲ مه این تدابیر را تصویب کرده بود.

کشورهای غربی تحریم‌های متعددی را در زمینه های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و به ویژه زمینه های مربوط به فروش نفت علیه تهران اعمال کرده‌اند تا با فشار بر ایران این کشور را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود متقاعد کنند، برنامه که به ادعای کشورهای غربی در جهت دستیابی به سلاح های هسته ای است.

ایران هرگونه فعالیت برای تولید سلاح هسته‌ای را رد کرده است.