aliarticle

آیا این تروریسم بطور تصادفی از سوی افراد بیمار روانی است یا اینکه بزرگتر از آن و برنامه ریزی شده است؟ حملاتی که توسط برخی افراد عاشق و حامی داعش در شهرها و پایتخت های مختلف اجرا می شوند. و به نظر می رسد اهداف عجیب و بی معنی داشته باشند البته بجز هدف تبلیغاتی آن.

آخرین این اقدامات آن بود که فردی مسلح در سیدنی استرالیا انجام داد. شخصی که وارد یک قهوه خانه معمولی شد و تا قبل از یورش پلیس به محل یاد شده، با زور اسلحه گروگانهای حاضر در قهوه خانه را مجبور به بالا بردن شعارهای اسلامی از پنجره ها کرد.

و پیش از آن در حادثه ای مشابه در ابوظبی که توسط یک زن نقاب پوش در توالت زنانه عمومی در یک مرکز تجاری بوقوع پیوست و در اثر آن یک زن آمریکایی مقیم ابوظبی را بدون هیچ دلیل واضحی به قتل رساند، علاوه بر آن وقوع دو حادثه دیگر که مقامات امنیتی عربستان سعودی توانستند اجرا کنندگان آنها را بعد از تیراندازی به سوی چند خارجی دستگیر کنند.

به نظر می رسد این رفتارها عجیب و غیر قابل فهم، و یا الهام گرفته از برخی فیلمهای ترسناک و تخیلی قدیمی باشند که در آنها افراد تحت تأثر هیپنوتیزم مغناطیسی شیطانی به جنایتکارانی مبدل می شوند، با این حال نمی توان این گونه حملات را از عملیات بزرگتری که تا کنون نتوانسته ایم گره خوردگی ها و نحوه پیدایش و گسترش آن را بفهمیم و آن هم پدیده داعش در عراق و سوریه است ، مجزا کنیم.

این پدیده بسیاری از افراد سرگردان و ناپایدار و یا کسانی که به دنبال ماجراجویی هستند و بسیاری از دختران و پسران جوان کشورهای غربی و عربی را بعد از گیرافتادن در دام این افکار افراطی و نظریه های تکفیری، جذب کرده و راهی عراق و سوریه کرده است.

و در حالیکه مناطق و ساکنیین این کشورها تحت کنترل بیگانگانی از چچن و دیگر کشورهای خارجی و عربی قرار گرفته اند، این پرسش مطرح می شود این سازمان پرداختهای نفتی که به فروش می رساند تا خود را مسلح کرده و مهمات جنگ روزانه خود را تأمین کرده و حقوق جنگجویان خود را پرداخت کند را چگونه دریافت می کند؟ پرسشی که تا کنون پاسخ قانع کننده ای نداشته است.

تروریسم قهوه خانه سیدنی این تصور را می دهد که توسط شخصی روانی انجام شده است، و نشان دهنده آن روی مشکل بزرگی که همانا پدیده تروریسم است می باشد که گمشده خود را در گروهک داعش که مانند سازمان « القاعده » است، در عراق و سوریه یافته است، سازمانی که رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی جدید را بطور وحشتناکی برای رساندن پیام خود و ارائه رعب و وحشت و تروریسم بکار می گیرد.

حمله تروریستی به قهوه خانه ای در سیدنی و گروگانگیری در آن، جز پوشش رسانه ای و تأثیری که به جا می گذارد هیچ معنی و مفهوم دیگری ندارد، ممکن است انجام دهنده عملیات از نظر روانی سالم نباشد، ولی کسانی که او را چه بطور مستقیم و چه از طریق شبکه های اینترنتی تحریک کردند، می دانند چه می کنند، و از نظر آنها اجرا کننده این عملیات چیزی جز یک وسیله برای تحقق اهداف شیطانی آنها نیست.

مشکل، واکنشهای منفی بر ضد مسلمانان است که پس از هر حمله در جوامعی که مانند استرالیا اقلیتهای مسلمان در آنها زندگی می کنند بوجود می آید و متأسفانه اکثر این حملات تروریستی را نیز مسلمانها انجام داده اند.

در دهه نود و دهه اول هزاره سوم، جهان با تروریسم « القاعده » که ترسناک و وحشتناک بود کنار آمد، و منحنی تروریستی این سازمان، بویژه پس از کشته شدن رهبران آن شروع به پایین آمدن کرد تا داعش با روشهای خشن تر و با بهره جستن از موقعیتهای خاص فرقه ای در عراق و سوریه پدید آید، و با اینکه این یکی هم مانند القاعده آینده ای نخواهد داشت اما عوارض جانبی و برونی زیاد و مضری داراست.

شکست « داعش » حتمی است چرا که سازمانی بر خلاف منطق حیات است، اما این جنگ نیازمند جدیت بیشتر در بسیج منابع است، زیرا هر چه طولانی تر شود جهان با مشکلات بزرگتری برخورد خواهد کرد، به عنوان مثال با دختران و پسران جوانی که گمراه شدند چه باید بکنند؟ و در خصوص کشورهای عربی و اسلامی هرچه جنگ طولانی تر شود، اعمال تروریستی که چهره مسلمانان را خدشه دار میکنند بیشتر می شوند، مانند عملیات تروریستی که در قهوه خانه رخ داد.