ترمینال صادرات نفت خام - عکس از اسوشیتدپرس

ترمینال صادرات نفت خام – عکس از اسوشیتدپرس

همزمان با انتشار اخبار تازه درباره افت ناگهانی صادرات میعانات گازی ایران در مرداد ۹۳، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران از امضای قراردادهای جدیدی از سوی ایران با عراق و افغانستان برای افزایش میزان صادرات گازوئیل خبر داد.

با امضای این قراردادها صادرات گازوییل ایران به عراق و افغانستان هفت برابر شد. امضای قرارداد صادرات این فرآورده سوختی با عراق و افغانستان از جایی برای ایران مقرون به صرفه است که این دو کشور همسایه های ایران هستند و از لحاظ حمل و نقل می تواند با استقلال از وابستگی به کشور ثالث این پروژه را عملی کند.

محسن مظلوم فارسی باف مدیرکل برنامه‌ریزی انرژی وزارت نفت ایران ۳۱ تیرماه سال جاری اعلام کرد که از ابتدای سال تا ماه اول تابستان گازوییلی وارد ایران نشده است. وی این امر را نتیجه سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه‌های این کشور خواند.

ایران یک سال بعد از سال ۷۷ نه تنها از واردات گازوئیل خودکفا شده بود بلکه مازاد تولید بر مصرف داخلی گازوئیل را صادر هم می‌کرد. اما با آغاز دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران واردات گازوئیل را دوباره آغاز کرد. ایران در سال گذشته خورشیدی حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز و حدود ۲۷ میلیارد لیتر نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه‌های برقی مصرف کرده بود.

اما طی سال جاری، مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که تحویل گاز به نیروگاه‌ها را به ۴۲ میلیارد متر مکعب افزایش خواهند داد.

پس از خودکفایی ایران ازواردات گازوئیل با افزایش گازرسانی به واحدهای نیروگاهی و صنایع، اولین محموله گازوئیل ایران به افغانستان صادر شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از توافق با سه شرکت خصوصی به منظور افزایش حجم فروش گازوئیل به این کشور همسایه ایران خبر داده است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت با اعلام اینکه صنعت نفت ایران حساب ویژه‌ای بر روی افزایش صادرات گازوئیل به افغانستان باز کرده، گفت: «افزایش حجم صدور گاز به افغانستان منجر به کاهش حجم قاچاق سوخت از یک سو و افزایش درآمدهای نفتی کشور خواهد شد.»

به دنبال پرثمر بودن قراردادهای صادرات گازوییل به افغانستان و افزایش حجم صادرات این فراورده نفتی، تهران قراردادی مشابه با بغداد بست تا حجم صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی به عراق را هم افزایش دهد.

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از نهایی شدن قرارداد صادرات گازوئیل بین ایران و عراق خبر داد و اعلام کرد: «براساس این توافق جدید حجم صادرات گازوئیل به ۲٫۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.»

این مقام مسئول با اعلام اینکه براساس این قرار داد، به زودی صادرات روزانه ٢,۵ میلیون لیتر گازوئیل به خاک عراق عملیاتی می شود، تصریح کرد: «برپایه این قرار داد، صدور گازوئیل به عراق با هدف تامین سوخت نیروگاهی این کشور در بازه زمانی یک سال انجام می شود.»

وی با تاکید بر اینکه با عملیاتی شدن قرارداد صادرات گازوئیل به عراق در طول یکسال بیش از ٩٠٠ میلیون لیتر گازوئیل توسط نفتکش های جاده پیما وارد خاک این کشور همسایه خواهد شد، تاکید کرد: از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه سال جاری در مجموع حدود ۱۳۱ میلیون لیتر گازوئیل توسط ایران به کشورهای همسایه و به طور ویژه عراق صادر شده است.

ایران برای سال جاری هدف گذاری صادرات ۵ میلیارد دلار فرآورده نفتی و برای سال ۹۴ به منظور صادرات ۱۰ میلیارد دلار فرآورده های مختلف نفتی برنامه ریزی کرده است.

در همین حال حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تحویل گاز به نیروگاه های برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵٫۵ میلیارد مترمکعب افزایش یافته از رشد ۴۰ درصدی گازرسانی به واحدهای نیروگاهی از ابتدای سال جاری خبر داد و گفته است: افزایش گازرسانی منجر به کاهش شدید مصرف انواع سوخت مایع به ویژه گازوئیل در نیروگاه‌ها شده است.