علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، در تازه ترین سخنان خود گفته “از نظر ایدئوئولوژیکی بیشتر به اصولگرایان نزدیک هستم و از نظر اجتماعی و اخلاقی به اصلاح‌طلبان”.

یونسی در گفت و گو با ماهنامه چهل و دو وابسته به جمعیت موتلفه اسلامی به بررسی عملکرد محمود احمدی‌ نژاد پرداخته معتقد است که بخش اصلاح‌طلب جامعه از دولت روحانی سهم‌خواهی می ‌کند.
یونسی از مهر ماه سال گذشته با حکم روحانی به عنوان “دستیار ویژه رییس‌ جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی” انتخاب شد.

از زمانی که یونسی به عنوان مشاور در امور اقوام و اقلیتها، روحانی را همراهی کرده است اظهارات متفاوت با واکنشهای مختلف داشته است. در یکی از این اظهارات خواستار بازگردان شیر خورشید به پرچم جمهوری اسلامی ایران شد که برخی از نمایندگان واکنش تندی به این اظهارات داشتند و خواستار تذکر از سوی روحانی به وی شدند.

یونسی چهارمین وزیر اطلاعات ایران است که از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴و بعد از ماجرای قتل های زنجیره ای در سال ۱۳۷۸ و استعفای دری نجف آبادی به عنوان وزیراطلاعات سید محمد خاتمی برگزیده شد.

یونسی که خود را مردی میان دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا می ‌داند که از ویژگی ‌های هر دو بهره می‌ گیرد گفته است : “احمدی ‌نژاد همه قواعد این دو جریان را به هم ریخت. همه را به رینگ برد و منهدم کرد. این دو جریان احساس کردند جایی برای رقابت با خودشان نمانده باید با جریان احمدی‌نژاد رقابت کنند. احساس کردند غریبه‌یی وارد شده که باید علیه او متحد شد. بنابراین تلاش کردند مشترکات اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را در نظر بگیرند، لذا روحانی «مخرج مشترک» دو جناح شد.”

به گفته یونسی، هاشمی سرفصل جریان میانه ‌روی در ایران بوده، که دارای جریان ریشه دار پنجاه ساله است.

روزنامه کیهان به مدیریت حسین شریعتمداری از جمله نشریاتی است که حملات و انتقادات تندی علیه یونسی طی این مدت داشته است. به طوری که شریعتمداری در یکی از سرمقاله های روزنامه کیهان از دیداری که یونسی از یکی از کنیسه های متعلق به یهودیان در شیراز صورت گرفته بود انتقاد تندی کرد و گفت : “اظهارات ایشان به حساب نظام و مواضع و نظرات جمهوری اسلامی ایران نوشته می‌شود. لذا این «عنوان» و «تابلو» «دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» دقیقا همان امانتی است که متأسفانه در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته و باز پس ‌گیری آن ضروری به نظر می ‌رسد”.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در بخش دیگری از صحبتهایش گفت : “هر دو جریان سیاسی اصلی کشور در کما هستند و از شوک احمدی ‌نژاد هنوز قد راست نکرده‌ اند.

وی وضعیت فعلی اصلاح طلبان را در حالت بازسازی توصیف کرد و گفت : ” اصلاح ‌طلبان در حال بازسازی هستند و سعی می‌کنند واقع گرا باشند. مایل هستند از روحانی حمایت کنند و مطالبه نکنند. مسوول اصلی اصلاح‌طلبان و نه بدنه‌شان، دولت روحانی را فرصت می‌دانند و مایل هستند به او کمک کنند بدون اینکه سهم‌خواهی داشته باشند. اما بدنه اصلاح‌طلب سهم‌خواهی دارد”.

به گفته یونسی، روحانی نباید عصبانی و از خط اعتدال خارج شود. “اگرچه روحانی مسلط به کار خودش است و تا حالا از کوره در نرفته، می‌ خواهند او را در تله بیندازند و باید مراقب این باشد”.
مشاور دولت روحانی معتقد است که سه سال مانده به انتخابات ۹۶باقی مانده و رقبا در این مدت نمی توانند کاری کنند آنها باید به انتخابات سال ۱۴۰۰ فکر کنند.