نیروهای داعش - عکس از رویترز

نیروهای داعش – عکس از رویترز

پل بریمر حاکم سابق آمریکایی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین دستور انحلال ارتش عراق را صادر کرد. کما اینکه این افسران مسئول موفقیت عملیات «دولت خلافت اسلامی» به شمار می روند. بسیاری از شیوخ عشایر سنی و اعضای حزب بعث، جناحی که رهبری آن را عزت ابراهیم الدوری به عهده دارد.

افسران سابق ارتش عراق نسبت دادن پیروزی ها را فقط به داعش نمی پذیرند. به گفته یک مقام حزب بعث «پیروزی های پیشین و آینده که شامل کنترل کامل استان نینوا و بخش های وسیعی از استان صلاح الدین است بر اثر مشارکت ما و عشایر و افسران ارتش سابق عراق به دست آمده است.» وی افزود: «می توانم بگویم که ما نزدیک دروازه های بغداد هستیم و منتظر ساعت صفر برای ورود به پایتخت.»

رفیق ابولؤی (آن گونه که خود را معرفی کرد) دیروز در گفتگوی تلفنی از شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین با الشرق الاوسط افزود: ما هم اکنون در مجمع قصرهای ریاست جمهوری یعنی قصرهای «شهید ابوعدی» (نامی که حامیان صدام حسین او را پس از اعدامش خطاب می کنند) هستیم و از آنجا عملیات خود را مدیریت می کنیم.

آنچه درباره کنترل نیروهای مالکی بر تکریت گفته می شود دروغ رسانه ای است. جناح های مختلف مجاهدین وابسته به حزب بعث و افسران ارتش سابق عراق و فرزندان عشایر همگی در کنار داعش به پیکار پرداخته تا به اهداف خود که همان سرنگونی رژیم نوری مالکی و آزاد سازی عراق از نیروهای بیگانه است برسیم.

وی افزود: رفیق مبارز عزت الدوری دبیر کل هیات رهبری قطری و ملی حزب بعث کلیه جناح ها را رهبری می کند. وی هم اکنون در عراق به سر می برد، و ما به طور مستقیم دستورات وی را دریافت می کنیم. بیشتر نیروهای ما را افسران شایسته ارتش عراق تشکیل می دهند. این افسران از تجربه بالایی در کلیه زمینه های نظامی برخوردارند.

ابو لؤی در خصوص رابطه آنان با آنچه به عنوان «دولت خلافت اسلامی» نامیده می شود گفت: «ابو عمر البغدادی مجاهد عراقی است که به کشور خود عشق می ورزد و در صدد آزاد سازی عراق از آمریکایی ها و ایرانی هاست. این دقیقا خواسته ما نیز هست، چرا که ایران امروز به واسطه نوکر خود مالکی و یارانش بر عراق حاکم است. عراقی ها رژیم آینده را انتخاب خواهند کرد.»

و درباره اینکه آیا عراقی ها حاضر به پذیرش حکمرانی دولت خلافت البغدادی هستند یا خیر، این مقام حزب بعث گفت «هنگامی که موفق به آزاد سازی عراق از رژیم کنونی و حامیان ایرانی اش و آمریکانی در کشور شویم در این باره صحبت خواهیم کرد.»

وی با اشاره به اینکه شمار اندکی از نیروهای داعش در بین جنگجویان در تکریت و الدور و العلم والعوجه هستند و «همگی آنان عراقی هستند و این نیروهای از اتباع خارجی یا کشورهای عربی نیستند. آنها منافع و زندگی مردم را به خطر نیانداختند و فقط به مقابله با کسانی پرداختند که از یاران یا نیروهای مالکی به شمار می روند». وی گفت: «حدود دو سوم عراق در کنترل انقلابیون قرار دارد. این نیروها از مجاهدین وابسته به حزب بعث و فرزندان عشایر و افسران ارتش سابق تشکیل می شوند.»

ابو لؤی خاطر نشان کرد «تشکیلات پایدار حزب بعث در استان های غربی و جنوبی و بغداد مستقر هستند. کما اینکه تشکیلات ما در دانشگاه های عراق و در صفوف ارتش عراق به فعالیت می پردازند. افراد وابسته به این تشکیلات به یک دین یا یک مذهب وابسته نیستند. کلیه این افراد در وضعیت آماده باش کامل هستند تا به محض ورود به بغداد به یاری ما بشتابند.» وی با اشاره به اینکه ورود به بغداد نیازمند تصمیم گیری شورای عالی رهبری یعنی رفیق عزت الدوری است، هر گونه رابطه با اقلیم کردستان یا دریافت کمک از کشورهای عربی یا غربی را رد کرد.

داعش در طی جنگ داخلی در سوریه در سه سال گذشته شکل گرفت که از یک گروه تندرو به حاشیه رانده شده به نیرومند ترین نیروی شبه نظامی وبرترین آنان از نظر تسلیحاتی و پشتیبانی مالی در تاریخ معاصر بدل شد. این گروه توانست به واسطه سودآوری فروش نفت به ثروت هنگفتی دست یابد. نفتی که از چاه هایی که در دیرالزور در شمال سوریه در کنترل آنان قرار دارد استخراج شده است.