برای نهار اگر در تهران هستید کباب را فراموش نکنید-شرق پارسی

برای نهار اگر در تهران هستید کباب را فراموش نکنید-شرق پارسی

“شما یادتون نمیاد”! این اصطلاحی که چند صباحی در شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانیان معمول شده بود، شاید درباره رستوران‌های تهران هم مصداق پیدا کند. چرا که احتمالا نه ساکنان جوان‌تر تهرانی یادشان می‌آید و نه احتمالا شما که زمانی مسافر تهران بودید یادتان هست که در تهرانِ پایتخت، تا همین یکی دو دهه پیش رستوران‌گردی تفریحی تقریبا انحصاری بود و عادتی برای طبقه‌ای خاص از شهرنشینان.

حال، دیگر گذران ساعت‌هایی در رستوران‌ و کافه بخشی از سبک زندگی طبقه متوسط این شهر شده است. ازدیاد و شلوغی رستوران ها، حکایت از محبوبیت رو به رشد آنها دارد. شکم‌کده‌هایی که مجبور هستند به تنهایی جای خالی بار، دیسکو و کلاب‌های شبانه را در تهران، و دیگر شهرهای ایران، به دوش بکشند و یک دورهمی معمولی را برای ایرانی ها فراهم کنند. اما، غرض از گفتن اینها شکایت از نداشته‌ها نیست. اگر به تهران می‌روید، قطعا برای شما از بار و دیسکو خبری نیست، پس باید از داشته‌های شهر که کم نیستند، بیشترین استفاده را بکنید.

رستوران گردی در تهران یکی از تفریحات خانواده ها-شرق پارسی

رستوران گردی در تهران یکی از تفریحات خانواده ها-شرق پارسی

یکی از بهترین تفریح‌ها در هفته‌های اول بهار در تهران، همین شکم‌گردی است. می‌توان پیاده در شهر به راه افتاد و بسته به آنکه خورشید در کجای آسمان باشد، یک نوع رستوران را انتخاب کرد؛ مثلا یک صبحانه متفاوت خورد یا یک ناهار یا شام دلچسب. شاید هم فقط دلتان یک عصرانه به یادماندنی بخواهد. پیشنهادهای متفاوت ما را برای چشیدن طعم پایتخت از دست ندهید.

صبحانه، وعده‌ای برای به یاد ماندن

در سنت ایرانی، دست‌کم به صورت نظری، صبحانه مهمترین وعده غذایی است، آنقدر که توصیه شده آن را تنهایی بخورید، اما برخلاف ضرب المثل ها توصیه ما این است که دست‌جمعی صبحانه‌گردی کنید؛ نگران هم نباشید؛ به میزانی هست که تمام جمع را کفاف دهد.

اگر می‌خواهید برای صبحانه به رسوم ایرانی پایبند باشید و روز را سنگین شروع کنید، یک انتخاب‌ حلیم است و دیگری کله‌پاچه. یکی از معروف‌ترین حلیم‌‌فروشی‌های تهران “سید مهدی” در میدان تجریش است. دکان “سید مهدی و پسران” اگرچه ظاهر نو نواری پیدا کرده و رنگ و بوی ساده قدیم را ندارد، اما طعم حلیمش به همان خوبی سابق است. شعبه قدیمی‌تر سید مهدی روبروی باغ فردوس است، اما شعبه سرپل تجریش و ورودی بازار هم بزرگ‌تر است و هم به قول معروف راه دست‌تر.

یکی از معروف‌ترین حلیم‌‌فروشی‌های تهران "سید مهدی" در میدان تجریش است-شرق پارسی

یکی از معروف‌ترین حلیم‌‌فروشی‌های تهران “سید مهدی” در میدان تجریش است-شرق پارسی

از کله ‌پاچه‌ای‌های معروف تهران، یکی “ساعی” است، که قبلا روبروی پارک ساعی بود، اما حالا نبش خیابان “ساعی یکم” است با تعدادی زیاد میز و صندلی برای نشستن. بنابراین در آنجا نباید نگران کمبود جا بود، اما اگر می‌خواهید شانس خوردن مغز و زبان و بناگوش را از دست ندهید، خیلی دیر نکنید. اگر هم در حوالی یوسف‌آباد هستید، “نشاط” در خیابان فتحی شقاقی اسم و رسمی برای خودش دارد. “بره سفید” هم در خیابان ستارخان و “لوکس طلایی” پایین‌تر از میدان فردوسی کله‌پاچه‌های خوشمزه و تمیزی دارند.

کله پزی در تهران-شرق پارسی

کله پزی در تهران-شرق پارسی

اگر دلتان برای صبحانه چیزی فراتر از صبحانه معمول ایرانی می‌خواهد، راهی شوید به سوی “اردک آبی”. اردک آبی در واقع یک بوفه است با چهار انتخاب متفاوت؛ یعنی بوفه‌های گرم، سرد، نوشیدنی و دسر. می‌توانید با پرداخت ورودیه هر بوفه روزتان را خیلی خوشمزه آغاز کنید. در این بوفه صبحانه، مثل بیشتر بوفه‌های مشابه، خوردن صبحانه از شش و نیم صبح آغاز می‌شود و تا ۱۲ ظهر هم ادامه دارد. اردک آبی در طبقه اول مرکز خرید تندیس در بالای میدان تجریش است. اگر هوای بوفه‌های دیگر را دارید، سری به بوفه “نایب ساعی” بزنید؛ کمی پایین‌تر از پارک ساعی، آن طرف خیابان.

خوردن کله پاچه به عنوان صبحانه کامل-شرق پارسی

خوردن کله پاچه به عنوان صبحانه کامل-شرق پارسی

اما، صبحانه‌ای که احتمالا در تهران کمتر آن را امتحان کرده‌اید، یک صبحانه لبنانی است. “عروس لبنان” یک بوفه کامل برای صبحانه دارد؛ از مرباها و پنیرهای جورواجور گرفته تا زیتون‌های سبز و سیاه، ماست چکیده و ترشی‌های خاص. خلاصه هرچه عادت ندارید برای صبحانه در تهران بخورید در اینجا به راحتی پیدا می کنید. “عروس لبنان” در خیابان شهید بهشتی یا همان “عباس‌آباد” قدیم است، نرسیده به سهروردی.

صبحانه خوردن در خارج از خانه تفریح و لذتی به یادماندنی-شرق پارسی

صبحانه خوردن در خارج از خانه تفریح و لذتی به یادماندنی-شرق پارسی

اگر هم روزتان از حوالی مرکز شهر شروع می‌شود، راهی خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان و کافه ایرانشهر شوید. اگرچه بعدازظهرهای این کافه، مخصوصا به خاطر تئاترهای سالن‌های طبقه پایین‌ آن معروف تر است، اما صبحانه پارک هنرمدان در صبح نسبتا آرامش چیز دیگری است. “مخصوص”، “کلاسیک” و “فرانسوی” از انتخاب‌های شما برای صبحانه اینجا است. از ما می‌شنوید پر و پیمان‌ترین منوی اینجا یعنی مخصوص را انتخاب کنید که غیر از صبحانه معمول، بیکن و تخم مرغ و لوبیا گرم (صبحانه انگلیسی اما از نوع حلال) هم دارد.

نهار به سبک ایرانی

نمی‌شود قصد تهران‌گردی داشت و غیر از کباب و دیزی به گزینه‌های دیگری برای ناهار فکر کرد.

خوردن غذاهای ایرانی در رستوران های تهران-شرق پارسی

خوردن غذاهای ایرانی در رستوران های تهران-شرق پارسی

اگر قصد دیزی‌خوردن دارید، یکی از بهترین دیزی‌های پایتخت را باید در میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان ولیعصر پیدا کنید. قهوه‌خانه “آذری” و دیزی‌هایش آنقدر معروف است که به فهرست کتابچه‌های راهنمای جهانی درباره ایران هم راه پیدا کرده است. اینجا سال‌ها پیش یک قهوه‌خانه سطح پایین بود که با هزینه شهرداری وقت بازسازی شد و به علت طراحی داخلی قدیمی، اجناس عتیقه و تماشایی و غذاهای خوشمزه‌اش اسم و رسمی به هم زده است.

“آبگوشت‌خونه” هم از دیزی‌سراهای معروف تهران است که تنها غذایش همین دیزی است. شاید عکس کاشی‌های آبی رنگ و در و دیوارهای پر از نقاشی قهوه‌خانه‌ای آنجا را دیده باشید. دیزی‌های اینجا به نسبت “آذری” مخلفات بیشتری دارد و کمی هم گران‌تر است. این دیزی‌سرا را در خیابان ایرانشهر، خیابان کلانتری می‌توانید پیدا کنید. البته این دیزی‌سرا فضای کوچکی دارد و به‌همین خاطر روزهای پنج‌شنبه و جمعه اگر دیر برسید، باید در خیابان منتظر بمانید تا جای خالی گیرتان بیاید. سفره‌خانه هم نام خیابان “کریمخان”، سفرخانه ‌کوچکی در نزدیکی تقاطع خیابان ایرانهشر است با دیزی‌هایش خوشمزه که خانوادگی اداره می‌شود.

کبابی هایی که سیخ های آماده را پشت ویترین خود گذاشته اند-شرق پارسی

کبابی هایی که سیخ های آماده را پشت ویترین خود گذاشته اند-شرق پارسی

اما کباب! برای خوردن خوشمزه ‌ترین کباب‌های پایتخت ایران شک نکنید که باید روانه بازار شوید. کبابی “نایب” بازار که معرف حضور است، اما شاید چلوکبابی “شرف‌الاسلامی” بازار را نشناسید که یکی از خوشمزه ‌ترین کباب‌های تهران را دارد. در ابتدای “سبزه‌میدان” در طبقه پایین همان‌جایی که زمانی چلوکبابی مشهور تهران یعنی “شمشیری” قرار داشت، می‌توانید یک چلوکبابی به همین نام پیدا کنید که کباب خوبی دارد. البته مدیریت فعلی این رستوران هیچ ارتباطی به مرحوم حسن شمشیری و ماجراهایش در دوره مصدق ندارند. شعبه‌های دیگر نایب را هم در نقاط دیگر تهران می‌توانید انتخاب کنید که بدون استثنا کباب دارند.

قیمه غذای ایرانی با ته دیگ زعفرانی -شرق پارسی

قیمه غذای ایرانی با ته دیگ زعفرانی -شرق پارسی

عصرانه در عصر دلپذیر بهاری

امان از عصرانه‌های تهران، آن هم در فصل بهار! بعضی‌ از این کافه ها چنان دل شما را می‌برند که اصلا گذر زمان را در آنها احساس نخواهید کرد. در تهران انواع کافه کم نیست، اما پیشنهاد مخصوص سرآشپز کافه‌های سنتی است، مخصوصا آنها که در عمارت‌های تاریخی دایر شده‌اند.

کافه “باغ موزه هنر” در یک باغ بزرگ و عمارت قجری زیبا برپا شده است. کافه‌ای که در همسایگی عمارت و وسط باغ بنا شده و خیلی‌ها آنجا را به نام “کافه شمرون” می‌شناسند. این کافه در خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزگوین و همسایه خانه سبز دکتر حسابی است. اگرچه این کافه کمی گران است، اما این خوبی را دارد که نزدیک چند خانه-موزه تاریخی دیگر تهران قرار دارد. “موزه موسیقی” هم نزدیک همین باغ موزه هنر است و علاوه بر یک عمارت سفید زیبا و یک عالم اثر مرتبط با موسیقی زیرسقفش، یک کافه دنج دارد. کافه “خانه سینما” هم در حیاط خانه سینما است در همان باغ فردوس، با عمارت قاجاری آن که حالا پاتوق سینمایی‌ها است. خیابان دزاشیب یک عمارت تاریخی معروف دارد که از چند سال قبل، تبدیل به یکی از شعبات انجمن خوشنویسان شده است. اینجا روزگاری خانه جناب “علاءالسلطنه” نخست وزیر قاجار بود و علاوه بر تمام داشته‌هایش حالا یک کافه معروفی هم دارد.

سرو کردن دم نوش در کافه های تهران-شرق پارسی

سرو کردن دم نوش در کافه های تهران-شرق پارسی

“کافه تهرون” را هم که قاعدتا نباید از دست داد، مخصوصا به خاطر اسمش. این کافه در باغ زیبای نگارستان میدان بهارستان واقع شده است. در پشت ایستگاه متروی بهارستان و انتهای خیابان دانشرا مهمان نگارستان شوید که زمانی اقامتگاه تابستان فتحعلی‌شاه قاجار بود.

کافی شاپ ها یکی از پاتوق جوانان تهران -عکس از شرق پارسی

کافی شاپ ها یکی از پاتوق جوانان تهران -عکس از شرق پارسی

اما اگر هم برای عصرانه به دنبال یک راه کم‌خرج‌تر هستید، “آش رشته” و “آش شله قلم‌کار” انتخاب‌های خوبی هستند. همان “سید مهدی” که برای حلیم پیشتر به شما معرفی کردیم، آش‌های “شله” خوشمزه‌ای دارد. یک دکان آش فروشی دیگر هم درست در همسایگی سید مهدی وجود دارد، اما یکی از معروف‌ترین آش‌فروشی‌های تهران “نیکوصفت” است، درست در میدان انقلاب که آش شعله و رشته‌اش خوشمزه است و گاهی صف آش‌خورها تا بیرون و به خیابان هم می‌رسد.

راستی اگر در حوالی برج میلاد هستید، “شربت‌خانه بیدمشک” را در طبقه همکف برج از دست ندهید، با آنکه معماری آنجا مدرن است، اما انواع دمنوش‌ها و سردنوش‌هایش شما را در تاریخ عقب می‌برد. ترکیب‌های متفاوتی که احتمالا اسمشان را هم نشنیده‌اید.

شام و پایان کار

برای خوردن شام در تهران دستتان خیلی باز است. می‌توانید هم سراغ فست فود بروید و هم انواع غذاهای غیرایرانی.

رفتن به ساندویچی ها در تهران تفریح کم هزینه و خوشمزه اس است که  امروزه با استقبال جوانان ایرانی روبرو شده است-شرق پارسی

رفتن به ساندویچی ها در تهران تفریح کم هزینه و خوشمزه اس است که امروزه با استقبال جوانان ایرانی روبرو شده است-شرق پارسی

“چینگاری” یک رستوران هندی است در چهارراه زهره که البته مخصوص طبع ایرانی کمی از تندی اصیل خود را کم کرده، هرچند که به مذاق شما حسابی تند خواهد آمد. اگر هم دنبال غذاهای ایتالیایی هستید، “فلینی” در خیابان سنایی یکی از بهترین‌ها است و “لمزی” روبروی خیابان زعفرانیه هم از ایتالیایی‌‌پزهای معروف است.

طعم غذاهای گیلانی را هم در رستوران “گیلک” در میدان ونک می‌توانید امتحان کنید. انواع غذاهای شمالی خوشمزه، از کباب‌ترش گرفته تا واویشکا و…. را در همین‌جا بچشید.

فست فود ها در تهران آماده پذیرایی ار مهمانان هستند-شرق پارسی

فست فود ها در تهران آماده پذیرایی ار مهمانان هستند-شرق پارسی

اما اگر به دنبال فست‌فودهای واقعی هستید، در نشانی‌های اینترنتی fidilio.com و ۱۱۸food.comانواع فست‌فودی‌های تهران را همراه با عکس و نظرات کاربران می‌توانید پیدا کنید و البته متناسب با موقعیتتان در شهر بزرگ تهران، سراغ یکی از آن ها بروید. البته این نشانی‌ها برای پیدا کردن هر رستورانی در تهران به کارتان می‌آیند.

پلو گوشت یکی از غذاهای ایرانی-شرق پارسی

پلو گوشت یکی از غذاهای ایرانی-شرق پارسی