صبح روز سه شنبه قرار بود محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، با حضور در دادگاهی در تهران از شکایات و اتهام‌های ابهام آلودی که به او وارد شده بود دفاع کند. احمدی نژاد اگرچه در دادگاه حاضر نشد و قاضی دادگاه را در انتظار خود گذاشت، اما شامگاه دیروز رئیس جمهور تازه ایران در سخنانی که از شبکه اول ایران پخش می‌شد پرده از برخی عملکردهای هنگفت زیان آور احمدی نژاد برداشت.

برنامه ای که معاون رئیس جمهور اسبق ایران آن را “کیفر خواستی علیه هشت سال دزدی و خیانت به ملت ایران” توصیف کرد. ساعاتی پس از پایان سخنان رئیس جمهور ایران و گزارشی که او از وضعیت اداره کشور در سال‌های حاکمیت دولت احمدی نژاد ارائه کرد، محمد علی ابطحی معاون محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران در مطلبی در فیس‌بوک خود نوشت:

“صحبت‌های آقای دکتر روحانی، مصاحبه نبود، کیفرخواست یک حقوقدان علیه ۸ سال آشفتگی و دزدی و خیانت به ملت و تاریخ ایران بود. دادخواهی آیا هست که داد این ملت را بستاند؟ این گزارش رسمی رئیس جمهور، بیش از همه کارهای قابل تشکر، تشکر لازم دارد. شجاعتی که روحانی در این مصاحبه از آن استفاده کرد، برای آینده تاریخ این ملت مظلوم که ۸ سال عمر وزندگی و تاریخشان را هدر کردند، قابل استنادترین گزارش رسمی است.”

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز گویا به معاون رئیس جمهور اسبق هم عقیده بود که تیتر اصلی خود را به “کیفرخواست یک حقوقدان” اختصاص داد.

اما روحانی چه گفت؟

رئیس جمهور ایران که به مناسبت صدمین روز آغاز به کار دولتش در دفتر خود میزبان سه خبرنگار از تلویزیون دولتی ایران بود با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد به ارائه آماری پرداخت که نشان از وضعیت وخیم اقتصادی ایران و عملکرد دولت سابق داشت او گفت که در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، شش سال نخست ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دولت، “بیشترین درآمد” تاریخ دولت‌های ایران را داشته ولی نهایتاً در پایان این دوره، بدهکارترین دولت در تاریخ ایران بوده است. او تاکید کرد که رکود و تورمی که در دولت محمود احمدی نژاد وجود داشت در تاریخ ۵۰ سال گذشته ایران بی‌سابقه است و حتی وضعیت از دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق بدتر بود.

رئیس دولت ایران گفت که دولت احمدی نژاد در طول هشت سال ۶۰۰ میلیارد دلار تنها درآمد نفتی داشته است و در مجموع دولت در این مدت ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت. او سپس به بدهی‌های کلان دولت سابق از بانک مرکزی، بانک‌های مختلف، صندوق‌های بازنشستگی و اینکه حتی دولت او در ماه‌های ابتدایی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را نداشت اشاره کرد و گفت که علاوه بر بدهی‌ها، دولت احمدی نژاد تعهدات گسترده ای را ایجاد کرده بود که کار دولت تازه را مشکل‌تر کرده است. او به سفرهای استانی محمود احمدی نژاد نیز اشاره کرد و گفت در سفرهای استانی ۲۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده که ۷۰ درصد آن عملی نشده است. به گفته روحانی، دولت ایران برای عمل به این تعهدات به ۱۶ سال زمان نیاز دارد.

روحانی همچنین در ادامه گزارش خود در تلویزیون ایران رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را منفی ۵.۸ دهم درصد اعلام کرد اما قول داد که این رقم در سال آینده به مثبت ۳ درصد خواهد رسید. این آمار در حالی است که تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و در زمان دولت خاتمی رشد اقتصادی ایران تا مثبت ۸ درصد نیز رسیده بود. او همچنین میزان تورم سال گذشته در ایران را ۴۳ درصد اعلام کرد و قول داد این رقم را تا پایان سال ایرانی ، سه ماه دیگر، به ۳۵ درصد برساند.

رئیس جمهور ایران نقش تحریم‌ها را موثر دانست اما تاکید کرد که بی تدبیری‌ها بیشتر از تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه وارد کرده است. وی تصریح کرد در حالی که قطع‌نامه‌ها را احمدی‌نژاد کاغذ پاره می‌دانست وابستگی به خارجی‌ها یا همان واردات را بیشتر کرد چنانچه در میزان واردات ایران از ۳۸میلیارد دلار در آخرین سال دولت خاتمی به ۷۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

همچنین میزان تولید گندم در ایران که در زمان دولت خاتمی به یازده میلیون تن رسیده بود و ایران در این زمینه خودکفا شده بود به علت سیاست های غلط هشت سال دولت احمدی نژاد ایران دوباره به وارد کننده بزرگ گندم تبدیل و ناچار به واردات هفت میلیون تن گندم در سال گذشته شد.

روحانی در بخشی از این گفتگوی تلویزیونی به شعار زمان انتخابات خود اشاره کرد و گفت که اکنون هم سانتریفیوژها می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد بهتر خواهد چرخید. او همچنین گفت که توافق ژنو به ضرر هیچ‌یک از کشورهای همسایه نیست.
رئیس دولت ایران گفت که فضای امنیتی در فضای فرهنگی کمتر شده و وعده داد این وضع مناسب‌تر هم شود. او خواستار کنار گذاشته شدن فضای امنیتی شد و گفت خیلی از نویسندگان ممنوع‌القلم بودند که در این دولت توانستند دوباره قلم بزنند و تاکید کرد که دولت من به دنبال آشتی با همه است.

صحبت‌های رئیس جمهور ایران و گزارشی که او از هشت سال دولت احمدی نژاد ارائه داد گرچه به سرعت با استقبال همراه با حیرت و خشم بسیاری از کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی مواجه شد. یک خبرنگار ایرانی در صفحه فیس بوک خود و به طعنه نوشت که بلایی که احمدی نژاد بر سر ایران اورد بدتر از حمله چنگیز خان مغول بود.

اما کسانی هم بودند که به انتقاد از سخنان روحانی پرداختند. یکی از آن‌ها ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار مستقلی بود که خود ممنوع القلم است و همسرش بهمن احمدی امویی، از روزنامه نگاران شاخص اقتصادی ایران، در زندان به سر می‌برد. بنی یعقوب در صفحه فیس بوک خود نوشت : “آقای رئیس جمهور! امشب در مصاحبه تلویزیونی تان گفتید که ممنوع القلم ندارید و ممنوع القلم ها اکنون سریع القلم شده اند. من ژیلا بنی یعقوب پس از انتخابات ۸۸ از سوی دادگاه انقلاب، سی سال ممنوع القلم و یا محروم از فعالیت مطبوعاتی شدم و تا امروز هم این حکم لغو نشده است و سریع القلم هم نشده‌ام. فقط خواستم یادآوری کنم.”