کارخانه بویینگ – عکس از وبسایت شرکت بویینگ

کارخانه بویینگ – عکس از وبسایت شرکت بویینگ

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد در نخستین معامله با ایران پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور، محصولاتی مرتبط با هواپیماهای ساخت این شرکت را به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر فروخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت بوئینگ روز چهارشنبه اعلام کرده است که این معامله شامل قطعات هوایپما نمی‌شود و این شرکت تنها دستور عملکرد، نقشه و نمودارهای ناوبری و همچنین داده‌ به شرکت هواپیمایی ایران فروخته است تا امنیت صنعت هوانوردی ایران افزایش یابد.

هواپیماهای بوئینگ ناوگان هوایی ایران ایر، به ویژه آنهایی که پیش از انقلاب در این کشور خریداری شده اند، به خاطر قدیمی بودن نیازمند سرویس جدی با کمک قطعات تازه هستند.

شرکت بوئینگ هدف از این اقدام را کمک به بهبود ایمنی صنعت هوانوردی غیرنظامی ایران اعلام کرده است.

شرکت بوئینگ در همین حال گفته است که ممکن است در آینده قطعات یدکی هوایپما به ایران بفروشد اما در این‌باره توضیح بیشتری نداده است.

معامله بوئینگ با ایران باعث ایجاد ۱۲۰ هزار دلار دآمد و حدود ۱۲ هزار دلار سود برای این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ شد.

شرکت بوئینگ و جنرال الکتریک اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرده بودند که از وزارت دارایی آمریکا مجوزی دریافت کرده‌اند که به موجب آن می‌توانند به ایران قطعاتی مرتبط با هوایپماهای تجاری بفروشند.

مجوز وزارت دارایی آمریکا در پی تخفیف موقت در تحریم‌های ایران، پس از امضای توافق‌نامه موقت ژنو صادر شد.

شرکت بویینگ، بزرگترین سازنده هواپیما در جهان، ماه ژوئیه (خردادماه) گذشته در پی دریافت مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا، اعلام کرده بود برای فروش قطعات یدکی به ایران با شرکت ایران ایر به توافق رسیده است.

بویینگ همچنین اعلام کرد رایزنی‌هایی هم با شرکت هواپیمایی ایران ایر تور ـ از شرکت‌های تابعه ایران ایر ـ درباره فروش احتمالی کالاها و خدمات مشابه داشته است.

دولت آمریکا در ماه آوریل مجوز ارسال قطعات یدکی «مرتبط با امنیت پرواز» را از طرف بویینگ به شرکت‌های ایرانی، «برای مدتی محدود» صادر کرد.

در همین حال هنوز به شرکت بویینگ اجازه فروش هواپیماهای جدید به ایران داده نشده است.

مجوز ارسال قطعات یدکی به ایران در چارچوب توافقی بین ایران و گروه ۱+۵ صادر شد که در سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ میان دو طرف امضا شده بود و به موجب آن طرف ایرانی در مقابل محدود کردن برخی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود از مزایای لغو برخی تحریم‌ها بهره‌مند می‌شود.

سخنگوی شرکت بویینگ که مقر آن در شیکاگو است فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که مجوز صادر شده تنها برای ارائه قطعات در جهت حصول اطمینان از پرواز امن هواپیماهای بویینگ در ایران است و در این چارچوب اجازه فروش هواپیمای جدید به ایران صادر نشده است.

پیشتر شرکت آمریکایی جنرال الکتریک هم اعلام کرده بود اجازه پیدا کرده است تعدادی از موتورهای هواپیماهای مسافربری فروخته شده به ایران را بازدید و تعمیر کند.

سخنگوی جنرال الکتریک فروردین ماه امسال به خبرگزاری رویترز گفته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست این شرکت برای تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهایی که اواخر دهه ۱۹۷۰میلادی به ایران فروخته شده بودند، پاسخ مثبت داده است.

علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی ایران اردیبهشت ماه امسال گفته بود که از۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در ایران ۱۰۰ فروند به دلیل فرسودگی و کمبود قطعه زمین گیر هستند.