نمایی از فیلم گذشته

نمایی از فیلم گذشته

تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی یکی از پنج نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌‌زبان هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب است.

به گزارش مشرق، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب، پنجشنبه عصر به وقت ایران اسامی نامزدهای این دوره جوایز خود را در دو بخش سینما و تلویزیون اعلام کرد.

در بخش بهترین فیلم خارجی‌‌زبان، فیلم‌های «آبی گرم‌ترین رنگ است» از فرانسه، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا، «شکار» از دانمارک، «گذشته» از ایران و انیمیشن «باد، شدید می‌وزد» از ژاپن نامزد شده‌اند.

فیلم فرانسوی‌زبان «گذشته» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بره‌نیس بژو شد. طاهر رحیم و علی مصفا دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فرهادی دو سال پیش برای «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فیلم‌های «۱۲ سال بردگی» ساخته استیو مکویین و «حقه‌بازی آمریکایی» به کارگردانی دیوید ا. راسل هر یک با نامزدی در هفت بخش پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز گلدن گلوب هستند.

«۱۲ سال بردگی» بر مبنای کتاب زندگی‌نامه شخصی سالومن نورتراپ ساخته شده و نگاهی به برده‌داری در جنوب آمریکا دارد. «حقه‌بازی آمریکایی» نیز درباره اروینگ رزنفلد، کلاه‌بردار حرفه‌ای با بازی کریستین بیل است.

فیلم‌های «کاپیتان فیلیپس» و «جاذبه» هر یک در چهار بخش نامزد جایزه گلدن گلوب هستند.

هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۱۴ (دوشنبه ۲۳ دی به وقت ایران) در بورلی هیلتن در بورلی هیلز برگزار و به طور زنده از شبکه ان‌بی‌سی پخش می‌شود.

وودی آلن کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت می‌کند.
جوایز سالانه گلدن گلوب هر سال در بیش از ۱۶۰ کشور دیده می‌شود و از معدود جوایزی است که دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد.