لندن: هشام الکوحه

شرکت نایک از بزرگترین شرکت‌های صنعت تولید کفش در جهان، از آخرین نسخه خلاقیت‌های پیشرفته خود در زمینه کفش‌های هوشمند رونمایی کرد. این کفش با نام «آداپت بی بی» (Adapt BB) در مرحله اول برای بازیکنان رشته بسکتبال در بازار عرضه می‌شود و سپس بقیه رشته‌های ورزشی را در بر می‌گیرد.
اریک آوار مسئول بخش خلاقیت در شرکت نایک گفت: «ما در گام نخست برای این کفش هوشمند، ورزش بسکتبال را انتخاب کردیم. بازیکنان در این ورزش فشار زیادی به کفش‌هایشان وارد می‌شود و در طول بازی، فشار بر روی پای بازیکنان نیز در حال تغییر است… از این رو ما احساس کردیم اگر به‌طور خودکار، کفش‌ها حالت استراحت به بازیکنان بدهد، عملکرد آنان بهبود می‌یابد که این یک امر ضروری در این رشته به‌شمار می‌رود».
بر خلاف نسخه قبلی که در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد، که شامل دکمه‌هایی برای کنترل شدت بستن بندهای کفش بود، نسخه جدید شما را قادر می‌سازد کفش‌هایتان را از طریق یک آپلکیشن و از طریق بلوتوث به کفش خود متصل شوید و آن را کنترل کنید.
این کفش‌ها شامل سنسورهای زیادی نظیر دستگاه اندازه‌گیری سرعت و شناسایی جهت‌ها و مکان‌یابی است که می‌توانند توسط گوشی همراه کنترل شوند.
این اطلاعات به شرکت نایک کمک می‌کند تا همه جزئیات دربارهٔ مشتریان کفش‌های خود را، مانند ورزش‌های مورد علاقه آنان بداند، تا بتواند تبلیغات محصولات مخصوص را به آنان برساند و همچنین محصولاتی را مطابق با شیوه زندگی آنها ارائه دهد.
کفش‌های «آداپت بی بی» به اندازه کافی هوشمند است که با لمس دکمه‌ای از روی گوشی، با پای بازیکن سازگار شود و این برنامه به کاربران امکان می‌دهد رنگ نقاط روشن در پایین کفش را به ۱۴ رنگ مختلف تغییر دهند.
با توجه به تکنولوژی بالای این کفش‌ها، نایک یک شارژر بی‌سیم را برای شارژ باتری کفش فراهم کرده‌است که با یک بار شارژ کردن تا ۱۵ روز دوام داشته باشد.