واشنگتن روز سه شنبه ضمن انتقاد از ایران و نیروهای وابسته به آن در عراق، تهران را مسئول هر حمله احتمالی نیروهای نیابتی اش در عراق علیه منافع آمریکا دانست و هشدار داد ایالات متحده فورا و قاطعانه به آن واکنش نشان خواهد داد.
به گزارش الشرق الاوسط، سخنگوی کاخ سفید با بیان این که «در چند روز گذشته شاهد حملات مرگ آفرینی در عراق از جمله به کنسولگری ایالات متحده در بصره و سفارت آمریکا در بغداد بوده‌ایم»، گفت «ایران اقدامی برای توقف این حملات عوامل نیابتی اش در عراق، که از آنها حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی می‌کند، انجام نداده است.»
سارا سندرز در ادامه بیانیه‌ای که در وبسایت کاخ سفید منتشر کرد، نوشت، «ایالات متحده، رژیم در تهران را مسئول هر گونه حمله‌ای خواهد دانست که به آسیب دیدن کارکنان ما یا مراکز دولت آمریکا منجر شود. آمریکا برای حفاظت از جان آمریکایی‌ها پاسخ فوری و قاطع خواهد داد.»
برای نخستین بار پس از چند سال، روز جمعه سه گلوله خمپاره در «منطقه سبز» بغداد – منطقه به شدت محافظت شده در پایتخت عراق که مراکز دولتی و بسیاری از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت ایالات متحده در آن واقع شده است – فرود آمد، که البته به گفته مقام‌های عراقی تلفات جانی و خسارت مالی به بار نیاورد.
روز شنبه نیز کنسولگری آمریکا در بصره هدف حمله راکتی قرار گرفت. در این حمله نیز آسیبی به کارکنان کنسولگری یا ساختمان آن نرسید.