عکس از انتخاب

عکس از انتخاب

شبکه خبری سی ان ان که حضور زنان سراسر جهان در شبکه اجتماعی فیس بوک در هنگام برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۴ را بررسی کرده، با استفاده از آمار و اطلاعاتی که فیس بوک در اختیارش گذاشته به این نتیجه رسیده که سهم بانوان ایرانی از تعقیب و پیگیری مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل از طریف شبکه اجتماعی فیس بوک ۴۳درصد است.

این شبکه خبری آمریکایی به ارائه اطلاعات دیگر در مورد حضور زنان در مسابقات فوتبال و مشارکت آنها در تشویق و حمایت تیم ها نپرداخته و جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط شبکه سی ان ان، سهم زنان در کاستاریکا ۴۵ درصد، در هندوراس ۴۶ درصد، در ایتالیا ۴۴ درصد و در آمریکا ۴۰ درصد بوده است.

بسیاری از بانوان ایرانی و علاقمند به فوتبال در سالهای اخیر فعالیت گسترده ای برای حضور در استادیوم ها و تشویق تیم های ورزشی نشان داده اند. آنها اطلاعات و اخبار و نظر ات خود را از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در اختیار دیگران می گذارند.

در ایران، ورود زنان به استادیومهای ورزشی که مسابقه مردان در آن جریان دارد ممنوع است. در سال های اخیر تعداد زیادی از علاقمندان و فعالان مدنی سعی کرده اند در مقابل این ممنوعیت ایستادگی کنند اما همچنان با ورود زنان به ورزشگاه ها در زمان مسابقات مردان = برخورد می شود.

فعالان حقوق زن در ایران که پیگیر حق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند،می‌گویند که طبق قانون، منعی برای حضور زنان در کنار مردان برای تماشای مسابقات ورزشی وجود ندارد. آنها در مناسبت‌های مختلف، به‌ویژه رقابت‌های جهانی تیم‌های ملی ایران سعی داشته‌اند در محل مسابقات حضور داشته باشند.

اما اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران در زمینه رویکرد نیروی انتظامی درباره حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی، گفته است: در ابتدای دولت نهم مجوزی برای حضور بانوان صادر شد که با اعتراض علما و مراجع مواجه شد.

احمدی‌مقدم هفته پیش در اظهارنظری در این باره گفت: «نیروی انتظامی قانون را اجرا می‌کند و موضع‌گیری علما و روحانیون مقام معظم رهبری در این مسئله هنوز پابرجاست و ما به عنوان مجری قانون، نمی‌توانیم چنین اجازه‌ای به بانوان در ورزشگاه‌ها بدهیم.»

وی تصریح کرد: «در شرایطی نیستیم که اختلاط زن و مرد در ورزشگاه‌ها مصلحت باشد.»

در همین حال به نظر می رسد زنان ایرانی اکنون از طریق شبکه‌ های اجتماعی به خصوص فیس بوک مشارکت حداکثری خود را برای پیگیری و تشویق مسابقات ورزشی ملی نشان داده اند.