وکیل ایرانی، نسرین ستوده، به خاطر قبول پرونده متهمان ناآرامی های پس از انتخابات 1388 در ایران به 11 سال زندان محکوم شده است.

وکیل ایرانی، نسرین ستوده، به خاطر قبول پرونده متهمان ناآرامی های پس از انتخابات ۱۳۸۸ در ایران به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

امروز دوشنبه ۱۵ آبان، رضا خندان در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد اجازه دیدار غیررسمی با نسرین ستوده را پیدا کرد. وی در این باره نوشت: «از دیروز که خبر انتقال نسرین از بند عمومی به ۲۰۹ و انفرادی را شنیدیم همه به شدت نگران وضعیت او بودیم. امروز به زندان مراجعه کردم تا بتوانم از او خبری بگیرم و در صورت امکان با او ملاقات کنم و از وضع روحی و جسمی اش خبردار شوم. خوشبختانه اجازه دادند با او ملاقات کنم البته به طور غیر رسمی و خارج از سالن ملاقات.»

وی از ادامه اعتصاب غذای ستوده خبر داد و گفت: «هنوز اعتصاب اش ادامه دارد. و همانطور که می شد حدس زد به شدت ضعیف‌تر و لاغرتر شده‌ است. نگران بقیه خانم‌ها بود که اکنون در اعتصاب غذا هستند. می‌گفت من خیلی سعی کردم مانع این کارشان شوم ولی نشد. گفت که اکثر آنها ضعیف‌اند و کشش اعتصاب غذا ندارند.»

روز گذشته رضا خندان همسر نسرین ستوده در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود: «به دنبال حمله به بند زنان سیاسی که منجر به اعتصاب غذای گروهی از خانم‌ها شده است، در همان روز چهارشنبه گروهی نسرین را به طور غیر قانونی از زندان اوین گرفته و بنا به گفته مسئول سالن ملاقات به سلول‌های فوق امنیتی بند ۲۰۹ اطلاعات برده‌اند.»

رضا خندان قانونی بودن این اقدام و نحوه انتقال وی را زیر سوال می برد و چنین می‌گوید: «اینکه چرا شخصی را که در حال سپری کردن حکم حبسش است بدون دلیل و روال قانونی از اختیار مسولین زندان خارج کرده‌اند سوالی است که نه تنها ما, بلکه مسولین سالن ملاقات هم در حیرت مانده‌اند. به او اجازه نداده‌اند وسیله و لباس و حتی عینک خودش را هم بردارد.»

این وکیل زندانی در اعتراض به این که اجازه دیدار رو در رو با مهراوه خندان دختر ۱۳ ساله‌اش و نیما خندان پسر پنج ساله‌اش را ندارد و منع سفر بر دخترش از تابستان تا کنون برداشته نشده است، دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاب غذای وی وارد روز بیستم شده است.

روز شنبه، ۱۳ آبان، خندان در صفحه فیسبوک خود خبر از منع ملاقات شدن ستوده داد و چنین نوشت: «در خبرها آمده بود که نسرین ستوده به مدت ۳ هفته ممنوع الملاقات شده است. از آنجایی که من خودم هیچ خبری از قطعیت این خبر نداشتم امروز صبح بدون بچه ها به سالن ملاقات رفتم و در این مورد سوال کردم. گفتند که بله ممنوع الملاقات است و امروز نمیتوانید ملاقات کنید.»

وی افزود: «در مورد لغو ممنوعیت ملاقات سایر اعضای خانواده ی نسرین پرسیدم که بیش از یک سال است ممنوع الملاقات هستند, اعلام کردند که آنها همچنان ممنوع الملاقات اند. بر اساس نامه ای که به سالن ملاقات داده شده است حتی پدر نسرین که بیش از دو سال است به رحمت خدا رفته است, همچنان ممنوع الملاقات است.»

رضا خندان فاکتور اصلی نگرانی خود از انتقال ستوده به سلول‌های فوق امنیتی بند ۲۰۹ اطلاعات را عدم امکان راضی کردن وی برای شکستن اعتصاب غذایش اعلام کرد: «دسترسی به او برای تشویق کردن اش به پایان دادن به اعتصاب غذا هم غیر ممکن شده است. و تا هفته ها ممکن است بچه ها او را از پشت شیشه هم نتوانند ببینند.»

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، پنجم آبان‌ماه، در بیانیه‌ای نسبت به وخامت وضعیت سلامت خانم ستوده هشدار داده بود. عفو بین‌الملل این بیانیه را تنها ساعاتی پس از اعطای برنده جایزه ساخاروف در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان مشترکا به ستوده و جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، از سوی پارلمان اروپا بیانیه خود را صادر کرد.

به گزارش عفو بین‌الملل منع دیدار رو در رو برای ستوده از زمانی اعمال شد که مسئولان زندان دریافتند که وی دفاعیات خود برای جلسه آتی دادگاهش را روی دستمال کاغذی نوشته بود.

در پی طولانی شدن طول اعتصاب ستوده، روز دوشنبه هفته گذشته حال وی به وخامت گذاشت و به بهداری زندان اوین منتقل شد. همین امر درخواست های نهادها و شخصیت های مختلف در سراسر کشور را در پی داشت که از خواستار شکستن اعتصاب غذای ستوده شدند.

درباره کارآمدی اعتصاب غذا نیز خندان افزود: «‌من نمی دانم چقدر می تواند موفق باشد اما باید از او حمایت کنیم. وقتی کسی اعتصاب غدا میکند افرادی که بیرون هستند این را یا از سر دلسوزی قبول نمی کنند یا بخاطر نگاه انتقادی که به این مسئله دارند. من یکبار با نسرین صبحت می کردم نسرین گفت اعتصاب غذا معامله نیست بلکه فرد به جایی می رسد که دیگر باید فریاد بزند. به نظر من هم این جوری نیست که با اعتصاب غذا چیزی عوض نشود به حکومت هم فشار می آید. روزهای اول که نسرین اعتصاب غذای خود را شروع کرده معاونان زندان آمدند و روز ملاقات را عوض کردند. اینجوری نیست که چیزی عوض نشود.»

بیانیه عفو بین الملل خاطرنشان می کند: «مقامات ایران سفر دختر او [به خارج از کشور] را ممنوع کرده‌اند و یک بار نیز شوهر او را به خاطر دفاع از او در طول شب در زندان نگه داشتند. علی‌رغم اعتقاد به اهمیت نهاد خانواده در جامعه ایرانی، ‌‌نهایت تلاش خود را برای خاموش کردن صدای خانواده‌های اعتقادی و سیاسی می‌کنند. این نمونه تکان‌دهنده‌ای از تلاش طولانی‌مدت حکومت ایران برای فرونشاندن انتقاد‌ها نسبت به سیاست‌ها و عملکرد خود است.»

رضا خندان و مهراوه خندان در نامه های جداگانه برگه های ممنوع الخروجی خود را دریافت کردند و به دادگاه احضار شده‌اند. برگ احضار خندان و دخترش به تاریخ ۳۱ خرداد صادر شده است و از آن زمان آن ها ۲۰ روز برای اعتراض‌شان زمان داشتند. این برگه توضیحی مبنی بر علت صدور این حکم در بر نداشت. با توجه به سن کم مهراوه خندان، رضا خندان تایید کرده بود: «اگر مهراوه عنوان مجرمانه‌ای هم داشته باشد، باید از سوی دادگاه ویژه اطفال رسیدگی شود.»

خندان در مصاحبه ای با دویچه وله تاکید کرده بود: «اساسا کودکان که زیر سن مسئولیت کیفری هستند، اگر مرتکب تخلفی شوند یا اتهامی به آن‌ها وارد شود، باید در دادگاه ویژه اطفال رسیدگی شود و نه دادسرایی که مربوط به افراد بالای ۱۸ سال است یا افرادی که جرائم امنیتی دارند.»

نسرین ستوده به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از ۲۳ ماه پیش زندانی شده و در شرایط نا به سامان زندان در ماه‌های اخیر به شدت از بیماری رنج می‌برد. این عضو کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

نسرین ستوده از شهریور ۱۳۸۹ در زندان است.