حسین قاضیان

حسین قاضیان

به گزارش رادیو فردا، علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی ایران می گوید نرخ بیکاری در میان جوانان ۲۶درصد و در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی ۴۰ درصد است.

او روز شنبه در حاشیه مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات ملی مهارت در گفت و گو با خبرنگاران از تاثیر نبود مهارت، بر کاهش کیفیت کالا و افزایش هزینه تولید آن در کشور گفت.

وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی، همچنین گفت که از مهارت آموزی می باید در جهت رقابت پذیری در صنعت بهره گرفت و افزود که برای نیل به این هدف نیازمند تغییر فرهنگ ایرانی مدرک گرائی به مهارت آموزی هستیم.

رادیو فردا درباره آمار بیکاران در میان فارغ التحصیلان، دیدگاه حسین قاضیان جامعه شناس ساکن آمریکا را جویا شده است که خلاصه این گفتگو به شرح زیر است:

حسین قاضیان معتقد است در حالیکه در برخی از کشور ها بازار کار عامل تعیین کننده است و دانشگاه ها خود و گزینش دانشجو را با نیاز بازار کار تطبیق می دهند، در ایران اما این روند انجام نمی شود و در نتیجه چنین بحران هائی را هم بدنبال دارد.

آقای قاضیان می افزاید «کسانی که در دهه شصت پا به زندگی در ایران گذاشتند، به سن کار رسیدند. هم جوان هستند و هم احتمالا تحصیلات عالیه بیشتری پیدا کردند و سرازیر شدند به بازار کار. تقاضا برای بازار کار زیاد است. این امر مواجه شده با رشد اقتصادی پایین و رکود اقتصادی در سال های اخیر. این امر باعث شده از سویی تقاضای بالا برای کار و تقاضای پائین برای نیروی کار.»