فضانوردان سه کشور مشعل المپیک را به ایستگاه فضایی حمل می‌کنند

فضانوردان سه کشور مشعل المپیک را به ایستگاه فضایی حمل می‌کنند

به گزارش بی بی سی فارسی، روسیه مشعل المپیک را همراه با نماد بازی‌های زمستانی سال جاری به فضا فرستاده است.

بامداد روز پنجشنبه، ١۶ آبان (٧ نوامبر)، یک سفینه سایوز روسی سه فضانورد اهل روسیه، آمریکا و ژاپن را همراه با مشعل بازی‌های المپیک زمستانی سال ٢٠١۴ به فضا فرستاد.

شش ساعت پس از پرتاب سفینه، میخائیل تیورین، ریک ماستراکیو و کیوچی واکاتا، فضانوردان روسی، آمریکایی و ژاپنی، همراه با این مشعل به ایستگاه فضایی بین المللی خواهند رسید و میخائیل تیورین، فضانورد با سابقه پنجاه و سه ساله، مشعل المپیک را به اولگ کوتف و سرگئی ریازانسکی، سرنشینان ایستگاه فضایی تحویل خواهد داد.

روز شنبه، این مشعل در یک راهپیمایی فضایی حمل خواهد شد و سپس به زمین باز خواهد گشت. به این ترتیب، مشعل بازی‌های زمستانی سوچی احتمالا طولانی‌ترین مسیر را در حمل سنتی مشعل‌های المپیک به سوی محل برگزاری بازی‌ها طی خواهد کرد.

البته در سال های ١٩٩۶ و ٢٠٠٠ هم مشعل های المپیک به فضا فرستاده شد اما این نخستین بار است که این مشعل در یک راهپیمایی فضایی هم می شود.

به خاطر مسایل ایمنی، قرار نیست مشعل المپیک در این سفر طولانی، مشتعل شود به خصوص اینکه این مشعل در جریان سفر به سوی مقصد نهایی در شهر سوچی، که ماه گذشته آغاز شد، چند بار خاموش هم شده است.

قرار است روز ١١ نوامبر، فیودر یورچیخین، کارن نیبرگ و لوکا پارمیتانو، فضانوردان روسی، آمریکایی و اروپایی مشعل را برای ادامه سفر آن به سوی سوچی، به زمین بازگردانند.

بازی های المپیک زمستانی سال ٢٠١۴ در شهر روسی سوچی در کرانه دریای سیاه برگزار می‌شود.

اعتبار سیاسی؟

بدنه سفینه سایوز حامل مشعل المپیک به صورت برف دانه رنگ‌آمیزی شده و دوربین نصب شده در داخل سفینه، سه فضانورد را نشان داد که زیر عروسک یک خرس، که نماد بازی‌های سوچی است، نشسته اند.

دولت روسیه، که تحت زمامداری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، گاه به تضعیف دموکراسی در داخل متهم شده، می‌کوشد تصویری از یک کشور قدرتمند و پیشرفته در صحنه جهانی را ارائه دهد و تمامی تلاش خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر بازی های زمستانی سوچی به کار گرفته است.

قرار است مشعل بازی ها مسیری معادل شصت و پنج هزار کیلومتر را طی کند که از جمله شامل حمل آن به قطب شمال بر عرشه یک کشتی یخ شکن اتمی است.

همچنین، قرار است در طول سفر به سوی سوچی، این مشعل به قله کوه البروس، مرتفع ترین قله کوه قاره اروپا، و همچنین عمق دریاچه بایکار در سیبری نیز حمل شود.

قرار است بازی‌های زمستانی در روز ٧ فوریه در شهر سوچی آغاز شود که در فاصله‌ای نه چندان دور از منطقه نا آرام شمال قفقاز واقع شده است.

چند روز پیش، دولت روسیه یک رشته قوانین سختگیرانه “ضد تروریستی” را برای مقابله با هر گونه احتمال خرابکاری در این بازی‌ها به تصویب رساند.

علاوه بر این، برخی از گروه‌های مدافع حقوق بشر هم با متهم کردن دولت روسیه به تبعیض علیه همجنسگرایان، خواستار واکنش منفی ورزشکاران نسبت به بازی‌های سوچی شده بودند اما مقامات روسی تاکید دارند که این اتهام درست نیست.

در سال ١٩٨٠، بازی‌های المپیک تابستانی در مسکو برگزار شد اما به دلیل مداخله نظامی شوروی سابق در افغانستان، بیش از شصت کشور جهان از حضور در این بازی ها خودداری ورزیدند.