مردم ونیز با نگرانی به تخریب آثار تاریخی و کاهش جمعیت بومی خود می‌نگرند

ونیز : شوقی الریس

ونیز شهر زیبایی که قربانی زیبایی‌اش شده است. شهری که به دلیل زیبایی‌اش توانسته در طول قرن‌ها گنجینه‌های هنری و معماری را به خود جذب کند، چرا که بسیاری از نویسندگان و هنرمندان پس از دیدن این شهر تصمیم می‌گرفتند بقیه عمر خود را در آن باقی بمانند.

ونیز سالهاست که تحت تأثیر افزایش تعداد گردشگران قرار گرفته، گردشگرانی که این شهر دیگر قادر به فراهم نمودن امکانات لازم و ارائه خدمات به آنان نیست.

این شهر با نگرانی به تخریب آثار تاریخی منحصر به فرد و کاهش تعداد ساکنان بومی خود می‌نگرد. ساکنان ونیز از شلوغی خفه‌کننده شهر خود که زندگی در آن را به کابوسی مبدل کرده، فرار می‌کنند.

پس از اقدامات ریشه‌ای شهرداری ونیز در سال‌های اخیر، برای کاهش ورود گردشگران به مرکز تاریخی این شهر از طریق درب‌های آهنین و کاهش تعداد کشتی‌های گردشگری عظیمی که وارد بندر کوچک این شهر می‌شدند، امروز گردشگردان در خیابان‌ها، پارک‌ها و میدان‌های عمومی این شهر می‌نشینند و غذایی را می خورند که بهایی بیش از ۵۰۰ دلار برای آن پرداخته‌اند.

این اقدام پس از ناامیدی مقامات محلی برای حل بحرانی که میراث هنری ونیز را تهدید می‌کرد، انجام شد. این در حالی است که یونسکو درخصوص خروج ونیز از فهرست میراث جهانی و قطع کمک‌های خود برای حفظ و مراقبت از این شهر هشدار داده بود.

تعداد گردشگرانی که سالیانه وارد ونیز می‌شوند بیش از ۳۰ میلیون نفر است. در حالی که جمعیت ساکنان مرکز تاریخی ۵۰ هزار نفر و جمعیت کل شهر و روستاهای اطراف آن ۲۵۰ هزار نفر است.

در شورای شهرداری دیدیگاه‌های ضد و نقیضی وجود دارد. تعدادی معتقدند که نباید در ابتکار راه‌حل‌های نوآورانه و طولانی مدت برای حل این مشکل اغراق کرد. اما برخی دیگر خواستار اقدامات ریشه‌ای برای حل مشکل ورود گردشگران و خطر آنان برای آثار تاریخی این شهر، و راهکارهایی برای بازگردانی ساکنان بومی ونیز هستند.

سالیانه بیش از ۱۰۰۰ نفر از ساکنان بومی ونیز مجبور به مهاجرت از شهر خود هستند.

مشکل دیگری که ونیز با آن روبروست، حرکت آب معروف به Acqua Alta است تاکنون هیچ اقدامی نتوانسته ساختمان‌ها را از خطر آن نجات دهد. این حرکت آب به دلیل مدی است که به طور منظم به ساختمان‌ها برخورد کرده و باعث فرسایش لایه‌های پایینی آن می‌شود و گاهی آنها را غرق می‌کند.

اخیرا به منظور کاهش ورود گردشگران پیشنهاد توزیع بخشی از میراث فرهنگی ونیز بین شهرهای دیگر ایتالیا را داده‌ شده که با موجی از انتقاد و نارضایتی ساکنان این شهر مواجه شده است.

برخی از ساکنان دائمی ضمن مخالفت با اقداماتی که ورود گردشگران را محدود می کند، خواستار توقف این اقدامات ناامیدکننده برای نجات این شهر شده‌اند. آنان معتقدند زیبایی ونیز در این است که روی آب ساخته شده و در آب نیز از بین خواهد رفت.

البندقیه… مدینه الماء هل تقع ضحیّه جمالها؟

الجمیله بین المدائن الجمیله تقع هی أیضا ضحیّه جمالها وتهافت الملایین على کنوزها الفنیّه ومفاتنها العمرانیه التی استحوذت منذ قرون على أفئده الکتّاب والفنّانین الذین کانوا یتردّدون علیه بانتظام أو یقرّرون الإقامه فیها ما تبقّى لهم من الحیاه. البندقیه ت