فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه جدید بریتانیا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه جدید بریتانیا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

به دنبال کناره گیری ویلیام هیگ از سمت وزارت امور خارجه، نخست وزیر بریتانیا فیلیپ هاموند، وزیر دفاع این کشور را به عنوان جانشین هیگ معرفی کرد. به دنبال این تغییر سمت لیام فاکس گزینه احتمالی کامرون برای پست وزارت دفاع خواهد بود.

هاموند وزیر امور خارجه جدید بریتانیا چالش های عمده ای در پیش رو خواهد داشت. روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا، ناآرامی های عراق و بحران سوریه از جمله موارد عمده در دستور کار وی خواهد بود.

استعفای هیگ و انتصاب هاموند همزمان با مذاکرات هسته ای ایران در وین صورت گرفت. از آن جایی که در مراحل پایانی این مذاکرات حضور وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱ و ایران پررنگ تر شده، همزمانی این تغییرات در کابینه بریتانیا و نزدیکی تاریخ ضرب الاجل توافق هسته ای جامع ایران گمانه زنی ها درباره این مذاکرات را شدت داده است.

مواجهه هاموند با ایران در سمت وزارت دفاع به سال ۱۳۹۰، زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بر می گردد. در آن زمان مقام‌های نظامی ایران هشدار داده‌ بودند که این کشور به‌ آسانی می‌تواند جلوی عبور نفت صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس به غرب از تنگه هرمز را بگیرد.

هاموند، وزیر وقت دفاع بریتانیا هرگونه تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز را «غیرقانونی» خوانده بود و تاکید کرده بود، اختلال در جریان نفت تنگه هرمز رشد اقتصادی منطقه‌ای و جهانی را با تهدید روبه‌رو خواهد کرد. وی در مقابل تصریح کرد، حضور نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا در خلیج فارس تامین‌کننده‌ امنیت تنگه هرمز است.

ویلیام هیگ پیش و پس از استعفا

ویلیام هیگ، سیاستمدار عالی‌رتبه حزب محافظه‌کار تصمیم دارد تا پیش از بازنشستگی ریاست مجلس عوام بریتانیا را برعهده گیرد. این تغییر در چارچوب ترمیم کلی کابینه دیوید کامرون صورت می‌گیرد. به گفته دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا، هیگ همچنان در کابینه به عنوان دستیار اول نخست‌وزیر باقی می‌ماند.

این سیاستمدار ۵۳ ساله چهار سال دیپلماسی و سیاست خارجی بریتانیا را مدیریت کرد و ۲۶ سال است که نماینده ریچموند، یورک‌شایر شمالی، در شمال بریتانیا است. گفته می شود اینک مسئولیت کارزار انتخاباتی برای این حزب در مناطق مهم را عهده‌دار می شود.

با این وجود وی اعلام کرده آماده بازنشستگی است و سال آینده از مجلس عوام نیز در آن زمان کناره خواهد گرفت.

ویلیام هیگ که از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی بریتانیا به شمار می‌رود، پیشتر ریاست حزب محافظه‌کار را نیز بر عهده داشت.

کامرون گفت: «ویلیام هیگ برای یک نسل یکی از چراغ های روشن و ممتاز حزب محافظه کار بود، حزب را رهبری کرده و در دو کابینه خدمت کرده است. او نه تنها یک وزیر خارجه تراز اول بوده بلکه یکی از معتمدان نزدیک من، یک مشاور خردمند و یک دوست درجه یک است.»

هیگ گفت: «خیلی خوشحالم که بتوانم به عنوان معاون پارلمانی کابینه خدمت کنم، و در سراسر کشور برای نامزدهای محافظه کار مبارزه کنم.»

او گفت که بعد از انتخابات به کار نوشتن باز خواهد گشت، اما همچنان فعالانه به حمایت از حزب محافظه کار و کمپین در مورد مسائل بین المللی که برایش مهم است ادامه خواهد داد.

منابع دولتی به رسانه ها گفته اند که آقای هیگ در صورتی که می خواست می توانست در پست خود باقی بماند.