المخلافی به حوثی ها پاسخ می دهد: بازگشت دولت پیش از تقسیم قدرت

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن (راست) و شربل راجی سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی در وزارت اطلاع رسانی کویت – عکس از خبرگزاری فرانسه

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن (راست) و شربل راجی سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی در وزارت اطلاع رسانی کویت – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک منبع آگاه از مذاکرات صلح «یمنی – یمنی» در کشور کویت برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که میان هیئت نمایندگی کودتاگران اختلافات اساسی وجود دارد، و اشاره کرد آن ها با دو دستور کار متفاوت از سوی حوثی ها و صالح رئیس جمهور سابق یمن حضور دارند، و هر دو دستور کار به منافع یمن اهمیت نداده اند بلکه منافع خودشان را در نظر گرفته اند.

این منبع اشاره کرد که اطلاعاتی که در دست دارد نشان از اختلافات اساسی میان آن ها دارد تا جایی که هر یک از طرفین طرف دیگر را زیر سؤال می برد. وی افزود: «نمایندگان صالح به او پیامی از کشورهای حامی مذاکرات فرستادند و در آن در مورد نادیده گرفته شدن نمایندگان حزب کنگره عمومی خلق، و در مقابل مورد توجه قرار دادن هیئت حوثی ها و برگزاری نشست های جانبی با آن ها، شکایت کردند». هیئت صالح در پیام خود از وجود تفاهماتی برای کنار گذاشتن خود ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، عبد الملک المخلافی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه یمن و رئیس هیئت دولتی در مذاکرات، در اظهار نظری در خصوص خواسته حوثی ها برای تقسیم قدرت گفت: « شکاف گسترده ای بین دو طرف وجود دارد، ما برای بازگشت دولت بحث می کنیم تا منبع امنیتی برای همگان باشد، در حالی که آن ها تنها به قدرت فکر می کنند و خواهان دولتی سازشی و تقسیم قدرت هستند». المخلافی افزود: «تعجب می کنم چگونه شبه نظامیانی که بر علیه دولت کودتا کردند و مؤسسات و قوانین و ارتش را از بین بردند، تقسیم قدرت را بر بازگشت دولت مقدم می دانند».