برای اولین بار… واتیکان پرچم فلسطین را بالا می برد

پاپ فرانسیس به هنگام استقبال از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واتیکان - عکس از آسوشیتد پرس

پاپ فرانسیس به هنگام استقبال از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واتیکان – عکس از آسوشیتد پرس

منابع عربی و فرانسوی به طور مشابه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که واشنگتن از پاریس خواست، تلاش خود را در شورای امنیت برای راه اندازی عملیات صلح متوقف کند تا آینده مذاکرات بین مجموعه «۵+۱» و ایران در خصوص پرونده هسته ای تهران مشخص شود.

این منابع گفتند که جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار پنجشنبه گذشته با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در پاریس، یعنی یک روز پیش از برگزاری نشست کمپ دیوید ، به طور مستقیم از وی خواست که تحرک در خصوص پرونده فلسطین را متوقف کند. کری به دو بهانه استناد کرد؛ یکی سختی دنبال کردن هم زمان دو پرونده بزرگ، که اشاره به پرونده هسته ای ایران و پرونده فلسطین- اسرائیل داشت، و دیگری این که چنین تلاش هایی، هم زمان با تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تشکیل حکومت جدید، نتایج معکوس بر جای خواهد گذاشت.

در همین راستا، پاپ فرانسیس رهبر واتیکان از محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین استقبال کرد. این استقبال تنها یک روز پس از اولین توافق بین فلسطین و واتیکان، که شامل اعتراف واتیکان به کشور مستقل فلسطینی است، صورت می گیرد. علاوه بر این در هنگام استقبال از عباس، برای اولین بار پرچم فلسطین بر افراشته می شود که این کار اشاره ای واضح و روشن به اجرایی شدن توافقی دارد که در انتظار امضا شدن است.