واگرا

واگرا

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم، مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است. فیلم های ایرانی مثل: “زنان ونوسی، مردان مریخی” فیلمی کمدی درباره عشقی مثلثی؛ و فیلم “بیداری رویاها” روایتی دیگر از خرابی های به جا مانده از جنگ ایران و عراق. در بخش فیلم های خارجی این هفته به فیلم های مطرح جهان پرداخته ایم، مستند جسورانه “میدان”، روایتی زنده و واقعی از انقلابی که در میدان تحریر مصر رخ داد، فیلم علمی تخیلی “واگرا”، فیلم “چیزی که تو را نمی کشد”، فیلم پر فروش “گام کامل” و انیمیشن “ریو ۲”.

بیداری رویاها

بیداری رویاها

بیداری رویاها

کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر، فیلمنامه نویس: محمدرضا گوهری، بازیگران: امین حیایی (داوود)، هنگامه قاضیانی (رخشانه)، امیرحسین آرمان حمید (حمید)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۰٫

خلاصه: ۲۲ سال از مرگ مرد ایرانی که در جنگ ایران و عراق کشته شده است، گذشته که به مادر او خبر می دهند، زنده است. او در حالی باز می گردد که همسر او با برادرش ازدواج کرده و حالا برادر مردد است که از همسرش جدا شود.

این فیلم، یکی از فیلم هایی که است که به جای ستایش جنگ، به عوارض دردناک بازمانده از آن می پردازد؛ عوارضی که پس از ۲۲ سال هنوز آثار ویرانی و رنج ناشی از آن باقی مانده است.

سکانس آغاز فیلم فصلی جداگانه است که نقدی به گذشته و فضای جنگ می‌زند، اپیزودی نسبتا مستقل که در عین داشتن استقلال جدا از فیلم نیست، اما مثل اورتوری کوتاه برای یک سمفونی غم‌انگیز و تراژیک است. این سکانس تعلیق و انرژی لازم را برای تماشای بقیه فیلم فراهم می‌‌کند. از همان صحنه‌هایی که حمید فرخ نژاد در حال چانه زدن برای خریدن جان اسیری کویتی است، می‌فهمیم با کاری طرف هستیم که قرار نیست به مدح جنگ بنشیند و از همین نقطه و اتفاق، هسته اصلی فیلم شکل می‌گیرد؛ روندی که مدام و به شکلی موتیف وار در سراسر روایت تکرار می‌شود. تمام حرف فیلم در همین موتیف‌ها خلاصه می‌شود؛ اینکه جان انسان متعلق به هر ملیتی و در هر شرایط و تنگنایی که باشد ارزشمند است. این مفهوم در قالب صحنه‌های مختلف به شکلی سمبولیک تکرار می‌شود؛ “رخشانه” که به خاطر آمدن شوهر قصد خودکشی دارد، با شیشه قرص در دست منصرف می‌شود، وقتی تصمیم به سقط ‌جنینی که از شوهر دوم در بطن خود دارد، می‌گیرد و تا مرحله آخر پیش می‌رود، دست آخر به خاطر زندگی یک انسان و با گفتن دیالوگی که ارزش جان آدمیزاد را یادآوری می‌کند از این کار دست می کشد.

از سویی دیگر فیلم تحول “رخشانه” به عنوان زنی سنتی و منفعل، در جامعه مذهبی را نشان می دهد که به تدریج تلاش می کند با شکستن مانع های اطرافش و عبور از مرزهای بسته، سنت و مذهب، برای زندگی فرزندش تصمیم بگیرد.

زنان ونوسی، مردان مریخی

زنان ونوسی، مردان مریخی

زنان ونوسی، مردان مریخی

کارگردان: کاظم راست گفتار، فیلمنامه نویس: حسین مثقالی، شعله نیک روش، بازیگران: امین حیایی (سعید)، بهاره رهنما (سیمین)، شیلا خداداد (مرجان)، کمدی درام، ۱۱۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۲٫

خلاصه: همسر “سعید” برای تفریح به کوه های آلپ می رود، اما در هنگام اسکی در یک یخچال طبیعی سقوط کرده و می میرد. سعید با دختر دیگری ازدواج می کند، ولی مدتی بعد جسد یخ زده “سیمین”، پیدا شده و زنده می شود.

تعداد کمی از کمدی رمانتیک های ایرانی هستند که قابلیت خنداندن مخاطب را داشته باشند. این فیلم هم فارغ از فرم ساختاری یا فیلمنامه، تنها قصد دارد با فرمول ها و کلیشه های رایج این ژانر مخاطب را به خنده وا دارد.

رابطه بین زن و مرد ایرانی، مثلث عشقی، مردی ترسو که در شرایطی خوشایند ولی نا خواسته، محبوب دو زن واقع شده، رقابت های زنانه و استفاده از موقعیت های اغراق آمیز مضامینی هستند که در این فیلم به کار گرفته شده اند. اگر چه نمی توان این فیلم را اثری خاص درسینمای کمدی ایران محسوب کرد و از نظر ساختاری و نوشتاری اثر قابل نقد است، اما با استفاده از موقعیت های تکراری، خنده گرفتن از مخاطب و به کمک اسم کنجکاوی برانگیز آن موفق شد، مخاطبان بسیاری را به سالن های سینما بکشاند.

میدان،Square The

فیلم میدان تحریر

فیلم میدان تحریر

کارگردان: جهان نجیم، بازیگران: خلید عبدالله (خلید)، دینا عبدالله (دینا)، دینا امر (دینا)، مستند، تاریخی ۹۵ دقیقه، مصر، ۲۰۱۳٫

خلاصه: در سال ۲۰۱۱، در میدان تحریر قاهره، انقلابی برپا شد که منجر به سقوط دولت حسنی مبارک شد، در طی این انقلاب و بعد آز آن حوادث مختلفی اتفاق افتاد و عده زیادی از مردم مصر کشته شدند. این مستند، این انقلاب و حوادث بعد از آن را به تصویر می کشد.

در بین مستندهای این چند سال اخیر کمتر مستندی تا این اندازه تکان دهنده، حماسی و قابل لمس است. این مستند که از پی او وی (نقطه دید) ۶ نفر از تظاهرات کننده ها در میدان تحریر روایت می شود، تصویری زنده، پویا و واقعی از اتفاقی است که نه تنها برای مردم مصر بلکه برای ایرانی ها از ابعاد مختلف، تصویری دردناک و نوستالژیک است.

کارگردان زن این فیلم با گرفتن بیش از ۱۰۰۰ ساعت فیلم و با حضور در تمام لحظات این اتفاق در میدان تحریر، با جسارت دست به ساخت فیلمی زده که در جریان ساختن آن بارها دستگیر، زندانی و تهدید به مرگ شده است. کارگردان در این فیلم هیچ چیز را ناگفته نمی گذارد، تمام وقایعی که در جریان این انقلاب در میدان تحریر و حواشی آن اتفاق می افتد، توسط او به تصویر کشیده شده است. ورای مضمون تکان دهنده، انتخاب هوشمندانه کاراکترها و روایت سیال فیلم که دائم در حال چرخش بین شخصیت های مختلف است، سبب شده به رغم زمان طولانی، ضرباهنگ فیلم تا پایان حفظ شود.

کارگردان بدون اغراق و بدون این که قصد احساساتی کردن مخاطب را داشته باشد، واقعیت انقلاب مصر را از دریچه دوربین به تماشا گذاشته است. موسیقی های انتخاب شده، حرکت مردم، تصویر کشته شده های انقلاب، اتفاقات پس از “میدان تحریر”، بحث و گفتگو ها، همه از زاویه ای مطرح شده اند که تصویر کاملا عینی از این اتفاقات به نمایش درآید.

این فیلم که جایزه برتر ساندنس را از آن خود کرد، حتی پیش از تمام شدن نسخه نهایی آن در جشنواره تورنتو مورد استقبال شدید قرار گرفت. در مراسم اسکار سال گذشته، این مستند به عنوان اثری متفاوت ارزیابی شد و توانست به عنوان کاندیدای بهترین مستند مطرح شود.

واگرا،Divergent

واگرا

واگرا

کارگردان: نیل برگر، فیلمنامه نویسان: ایوان داگرتی، ونسا تیلر، بازیگران: شایلین وودلی (تریس)، تئو جیمز (فور)، اشلی جاد (ناتالی)، ماجراجویانه، رمانس، علمی تخیلی، ۱۳۹ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: در آینده دور در شیکاگو، مردم بر اساس ویژگی هایشان به پنج دسته تقسیم شده اند: شجاعان، فاضلان، مهرورزان، صادقان، خالصان. در این میان بعضی هستند که در یک گروه جای نمی گیرند و “واگرا” نام گرفته اند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. “تریس”، دختر جوانی است که نمی تواند خود را تنها متعلق به یک دسته بداند.

فضا و داستان فیلم شباهت زیادی به سری فیلم های ” عطش مبارزه” دارد، اما بر خلاف آن فیلم، زمان کمی برای توصیف شرایط و مناسبات سیاسی و اتفاقات صرف می شود. در مقدمه روایت به این که چرا مردم دسته بندی شده اند و.. خیلی از این موضوعات پرداخته نمی شود، اما با گذشت زمان و آشنایی با شخصیت ها فیلم حال و هوای تازه ای پیدا می کند.

فیلم شخصیت های جذابی دارد که با جزییات کامل طراحی شده اند. قهرمان زن فیلم به دلیل این که موجودی تک بعدی نیست با مشکلات و دشمنان زیادی روبرو است. رابطه عاشقانه بین او و “فور” از نقاط عطف روایت است. این فیلم مثل اغلب فیلم ها غلمی تخیلی بر اساس داستانی به همین نام نوشته ” کاترین راث” اقتباس شده و در پی رنگ روایت، کاملا به متن اصلی رمان وفادار است. سازندگان واگرا قصد دارند در آینده فیلم های دیگری را با اقتباس از رمان های راث بسازند.

چیزی که تو را نمی کشد، What Doesn’t kill you

چیزی که تو را نمی کشد

چیزی که تو را نمی کشد

کارگردان: برایان گودمن، فیلمنامه نویسان: برایان گودمن، پل تی مورای، بازیگران: مارک رافالو (برایان ریلی)، اتان هاوک (پالین مک دوگان)، آماندا پیت ( استیسی ریلی)، درام، جنایی، ۱۰۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۰۸٫

خلاصه: “برایان” و “پل”، دوستان صمیمی دوران کودکی، به سختی قادربه زندگی در بوستون هستند. آن ها برای گذران زندگی به‌عنوان اعضای گروه مجرمان خیابانی به سرقت‌های مسلحانه روی آورده‌ اند. از سویی دیگر، برایان در زندگی خانوادگی خود نیز با مشکلات بسیاری روبرو است و همسر و دو پسرش از زندگی با او راضی نیستند.

فیلم “چیزی که تو را نمی ‌کشد” درامی جنایی و سر راست درباره دو مرد اهل بوستون و دو خلاف کار سرخورده است که بدون چشم انداز روشنی برای آینده، به سمت سقوط می روند. این فیلم تصویری واقعی از اتفاقات جاری در خیابان های بوستون است.

“برایان گودمن”، کارگردان فیلم بخشی از زندگی شخصی خود را در قالب یکی از کاراکترها به تصویر کشیده است. او که تمام این اتفاقات را شخصا تجربه کرده و با فضای جنوب بوستون و مردم ساکن این منطقه کاملا آشنا است، فیلمی کاملا واقع گرایانه ساخته است.

به غیر از روایت واقعی، فیلم با ریتم خوبی پیش می رود و به رغم تاکید روی صحنه های خشن، ساختار منسجمی دارد. این فیلم در قالب اثری کلاسیک که تمام قواعد سینمای کلاسیک، در آن اجرا شده است، فیلمی خسته کننده نیست و با ساختار و روایتی حساب شده و جدید، توانسته یک گام از سینمای کلاسیک جنایی جلوتر قرار بگیرد.

گام کامل،Pitch Perfect

گام کامل

گام کامل

کارگردان: جیسن مور، فیلمنامه نویسان: کی کنون، میکی رپکین، بازیگران: آنا کندریک (بکا)، اسکایلر آستین (جس)، برتنی اسنو (کلوئه)، کمدی، رمانتیک، ۱۱۲ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۲٫

خلاصه: “بکا” دانشجوی تازه وارد در دانشگاه است که می خواهد به گروه آواز بلا بپیوندد. گروهی که دسته جمعی و بدون ساز آواز می خوانند.

فیلم معجونی از آوازهای دسته جمعی، روابط سرخوشانه، احساسات رمانتیک و شوخی هایی است که بر اساس ساختار کمدی موقعیت شکل گرفته اند. محور اصلی فیلم دو گروه جوان های آوازه خوان و رقیب است که در دانشگاه مسابقات آواز و رقص ترتیب می دهند.

گروه بلا از دختران آوازه خوانی تشکیل شده که بسیار سخت گیرانه کار می کنند و مدتی است در مسابقات شکست خورده اند. گروه مقابل پسرانی هستند که همیشه پیروز اند. رابطه عاشقانه یکی از اعضای دو گروه با یکدیگر بهانه ای می شود تا رقابت ها تبدیل به روابط دوستانه شود و در بستر این روابط ساختاری طنزآمیز شکل می گیرد.

ریو دو، Rio 2

ریو 2

ریو ۲

کارگردان: کارلوس سلدنا، فیلمنامه نویسان: کارلوس سلدانا، دان رایمر، صداپیشگان: جس آیزنبرگ (بلو)، جیک تی آوستین (فرناندو)، آن هاتاوی (جوئل)، انیمیشن، ماجراجویانه، کمدی، ۱۰۱ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: “جوئل” و “بلو” صاحب سه فرزند هستند و در ریودوژانیرو زندگی می کنند. آن ها تصمیم می گیرند برای زندگی دوباره راهی جنگل آمازون شوند. آن ها با زندگی در آمازون با حوادث جدیدی روبرو می شوند.

“ریو دو” این فیلم دومین قسمت انیمیشن محبوب “ریو” است که در سال ۲۰۱۱ با فروش خوبی در گیشه همراه بود. یکی از ویژگی های انیمیشن های موفقی از این دست، شخصیت بخشیدن و واقعی کردن کاراکترهایی مثل طوطی است که با به کارگیری شوخی ها و جزییات انجام می شود.

شخصیت هایی که شبیه انسانی واقعی عاشق می شوند، حسودی می کنند و ماجراهایی کاملا انسانی را پشت سر می گذارند. در این فیلم طوطی های خوش آب و رنگ ریو با طراحی زیبا و رنگ بندی های همیشگی انیمیشن های کمپانی فاکس با تصویرهای توریستی از جنگل آمازون و نمایش زیبایی های این جنگل همراه شده اند. به غیر از دو شخصیت اصلی، انبوهی از شخصیت های فرعی وجود دارند که در بعضی بخش ها باعث ازدحام و سردرگمی مخاطب است. کمپانی فاکس که این اثر را به تازگی بر پرده سینماهای دنیا به نمایش درآورده امیدوار است بتواند موفقیت فیلم اول را با نمایش این فیلم تکرار کند.

https://www.youtube.com/watch?v=IkZM1Zc0mBU