در آستانه سفر ظریف به آمریکای لاتین، «الشرق الأوسط» پرونده نقش ایران در این قاره را می گشاید

عکسی آرشیوی از نشست بلوک «آلبا» در کاراکاس به ریاست نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا

عکسی آرشیوی از نشست بلوک «آلبا» در کاراکاس به ریاست نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا

در آستانه فراهم کردن مقدمات سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران توسط وزارت خارجه این کشور که قرار است در روزهای آینده به ۵ کشور لاتین، یعنی کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، بولیوی و شیلی سفر کند، «الشرق الأوسط» پرونده دست داشتن رژیم ایران در آمریکای جنوبی را می گشاید و نسبت به اقدامات ایران در تهدید صلح این قاره هشدار می دهد.

از دیدگاه برخی کارشناسان و تحلیل گران سیاسی، ایران کشورهای آمریکای جنوبی، به ویژه کشورهای بلوک «آلبا» را برای تعمیق اختلافات آمریکا و کشورهای لاتین به کار برد، که این کار از طریق گسترش ایدئولوژی خود، با همکاری با تفکر انقلابی بولیواری ونزوئلا انجام می شود.

روابط بین ونزوئلا و ایران بر اساس  دیدگاه های ضد غربی بنا شده است. شبکه روابط ایران با کشورهای لاتین، از طریق جستوی متحدانی مانند بولیوی بود که ایران توانست از طریق دروازه ونزوئلا، اکوادور، نیکاراگوئه و کوبا از آن عبور کند. علاقه ایران به کشور بولیوی از سال ۲۰۰۷، و به طور مشخص از زمان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران به این کشور آغاز شد.

اما برخورد بسیار سخاوتمندانه ایران با بولیوی شک و تردیدها را برانگیخت. به طوری که تهران برای توسعه پروژه زیر ساخت های اصلی و تجارت، کمک هایی نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار تقدیم کرد. بولیوی همچنین کمک های بیشتری در زمینه نفتی و سرمایه گذاری در بخش تولیدات نفتی و معادن درخواست کرد، و شگفتی در زمینه استخراج معادن، اورانیوم و لیتیوم بود که دولت بولیوی تلاش کرد آن را تکذیب کند. اما سیری ناپذیری ایران برای رسیدن به منابع اورانیوم، که مورد نیاز پروژه هسته ای بود، باعث شد بولیوی را یک کشور استراتژیک بیابد، به طوری که رئیس جمهور بولیوی گفت : «ائتلاف ایران – بولیوی، راهبردی است».