مراسم تشییع یکی از سربازان شیعه در عراق که به دست سربازان داعش کشته شده - عکس از آسوشیتد پرس

مراسم تشییع یکی از سربازان شیعه در عراق که به دست سربازان داعش کشته شده – عکس از آسوشیتد پرس

واشنگتن – اریک شمیت و مایکل گوردون – نتایج یک ارزیابی نظامی سری درباره نیروهای امنیتی عراق نشان می دهد که جاسوسان تندروی سنی و شیعیان مورد حمایت ایران در بسیاری از واحدهای نظامی عراق نفوذ پیدا کردند. به گفته مقامات آمریکایی این امر می تواند چنین تعبیر شود که آمریکایی هایی که به عنوان مشاور نظامی به بغداد اعزام شده اند احتمالا از امنیت جانی برخوردار نباشند.

در این گزارش آمده که اگر کاخ سفید اقدام به کمک برای عقب نشینی نیروهای مسلح کند نیمی از واحدهای نظامی در عراق از توانایی هایی برخوردار هستند که به کماندوی آمریکایی اجازه هدایت آنان را می دهد. طی ماه گذشته نیروهای مسلح در شمال وغرب عراق پیشروی کردند. نیروهای نظامی هوادار نوری مالکی نخست وزیر عراق بر شبه نظامیان شیعه – که بیشتر آنان در ایران آموزش می بینند- و مشاوران وابسته به نیروی شبه نظامی قدس وابسته اند که این خود چالش دیگری است که به چالش های آمریکا در عراق اضافه می شود.

پس از حمله آمریکا به عراق شبه نظامیان عراقی با نیروهای آمریکایی به نبرد پرداختند. اکنون این شبه نظامیان بار دیگر به تهدیدی برای مشاوران آمریکایی بدل گشته اند. ولی به گفته مقامات آمریکایی در صورت عدم تلاش ایالات متحده برای بازسازی نیروهای نظامی عراق شاید امیدی برای کاستن از حجم وابستگی حکومت عراق به شبه نظامیان مورد حمایت ایران وجود نداشته باشد.

در این ارزیابی به چالش های پیش روی دولت اوباما اشاره شده است. این در حالی است که دولت اوباما برای مقابله با نیروهای مسلح وابسته به سازمان «دولت اسلامی» تلاش می کند. این سازمان چند شهر بزرگ عراق را در کنترل گرفته و مرزهای عراق وسوریه را از بین برد.

مساله ارسال شمار بیشتری از مشاوران نظامی و کمک های تسلیحاتی محور جدال کنونی در دولت آمریکا به شمار می رود. کما اینکه بحث در ایالات متحده بر سر مقدار این کمک ها و هزینه آن ها در صورت موافقت با ارسال کمک های تسلیحاتی به عراق همچنان ادامه دارد. کمک های آمریکا قرار است به کشوری ارسال شود که در سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی آن را ترک کردند ولی اکنون عراق در مرز فروپاشی قرار دارد.

پنتاگون در ماه اخیر تصیم به اعزام نیروهای نظامی متشکل از ۲۰۰ سرباز و سه هواپیمای آپاچی و هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین به بغداد گرفت. به گفته مقامات آمریکایی گزارش سری یک سازمان اطلاعاتی اعلام کرده مجموعه گسترده ای که از آن به عنوان مرکز اصلی اعزام و بازگشت نیروها ودیپلمات های آمریکایی یاد می شود با خطر حمله ستیزه جویان«داعش» روبرو است.

یک مقام بلند پایه آگاه از پیش نویس این ارزیابی نظامی در دولت اوباما که خواست نامش فاش نشود درباره اوضاع عراق گفت: «این یک هرج و مرج واقعی است.»

سخنگوی پنتاگون جان کربی از اظهار نظر درباره این ارزیابی خودداری کرد وگفت: «هنوز فرماندهان نظامی ارشد این گزارش را تا کنون رسما دریافت نکرده اند.»

در حالیکه «داعش» به پیشروی در شمال و غرب عراق ادامه می دهد، شش واحد وابسته به نیروهای عملیات ویژه آمریکایی برای ارزیابی وضعیت ارتش عراق به این کشور اعزام شدند. ایالات متحده بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای آموزش و کمک تسلیحاتی به ارتش عراق هزینه کرده است ولی آموزش نیروهای عراقی پس از ترک عراق توسط نیروهای آمریکایی دستخوش تغییر شد. مالکی بیشتر به اختیار فرماندهان بر اساس وفاداری سیاسی به جای شایستگی نظامی روی آورد که این امر به نوبه خود به نابسامانی وضعیت ارتش کمک کرد.

نتایج ارزیابی جدید با گزارش های اولیه غیر علنی درباره ارزیابی نیروهای نظامی و با اظهارات علنی مقامات بلندپایه پنتاگون همسو است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ژنرال مارتن دمپسی در کنفرانس مطبوعاتی در روز سوم ژوئیه گفت: با وجود اینکه نیروهای نظامی عراق قادر به دفاع از بغداد شده اند ولی آنها نمی توانند اقدام به ضد حمله و باز پس گیری موفقیت های داعش کنند.