شورشیان به شرط لغو تحریم ها علیه حوثی و صالح و پسرش با اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ موافقت می کنند

1440438845225203400

یک منبع ارشد نظامی یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که یک نیروی ویژه نظامی از عربستان سعودی به عدن، پایتخت موقت یمن رسید تا با دستگاه های مسؤل، در حفاظت از امنیت تمامی استان های آزاد شده جنوبی مشارکت کند و استراتژی دفاع از خود را، در برابر حملات تروریستی در این شهر به اجرا در آورند.

این منبع گفت که وجود این نیرو در این مرحله، باعث حمایت از بخش های دولتی در توسعه برنامه های آینده عدن و استان های منطقه ای خواهد شد، علاوه بر این باعث اختصاص یافتن نقش مقاومت مردمی و نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، در عملیات آزاد سازی، بدون نیاز به تأمین مناطق آزاد شده خواهد بود.

در همین راستا، خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که نیروهای ائتلاف عربی برای بازگرداندن مشروعیت به یمن، حملات هوایی خود بر ضد شورشیان حوثی و نیروهای متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، را در دو استان مأرب و الجوف افزایش دادند تا نیروهای زمینی حامی مشروعیت را به سوی صنعا پایتخت یمن و از آن جا به استان صعده، زادگاه شورشیان، پیش برانند.

بنا به گفته مقامات محلی، ۵۳ حوثی در این حملات کشته شدند، و یک موشک اسکاد و پنج وسیله نقلیه نظامی و سه کامیون مملو از سلاح ویران شدند.

اما در زمینه سیاسی، یک دیپلمات ارشد عرب برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که هیئت حوثی ها و صالح در مسقط برخی از نقاط «بسته حکومتی» را که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن، به آن ها منتقل کرد را نپذیرفتند. این مقام مسؤل توضیح داد که حوثی ها با اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل ممانعتی ندارند، به شرط این که تحریم های بین المللی علیه عبد الملک الحوثی رهبر حوثی ها، و صالح رئیس جمهور سابق یمن و پسرش فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری، برداشته شود.

علاوه بر این برخی منابع اشاره داشتند که حوثی ها خواستار گنجاندن مقاومت مردمی در بند شبه نظامیانی شدند که دولت یمن خواستار انحلال آن شده بود.