پیش بینی وزیر خارجه بریتانیا برای رفع تحریم های ایران در بهار آینده

حسن روحانی رئیس جمهور ایران و فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران و فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس

یک روز پس از بازگشایی مجدد سفارت بریتانیا در تهران پس از چهار سال از اشغال شدن آن توسط تظاهر کنندگان، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

با وجود این که این گام تاریخی باید تنش در روابط بین ایران و قدرت های غربی را کاهش دهد، اما هاموند به پخش شبکه بی بی سی انگلیس گفت که هنوز هم اختلافاتی در مورد مسائل کلیدی وجود دارد.

وی افزود که دو کشور بر نیاز به همکاری جهت برخورد با سازمان «داعش» توافق کردند، اما هنوز هم اختلافاتی در مورد احترام به حقوق بشر باقی مانده است.

هاموند گفت که دولت کنونی ایران، روش مثبت تری نسبت به دولت قبلی در خصوص تنش با اسرائیل نشان داد، وی افزود که تهران با اعمال خود امتحان می شود نه با سخنان.

بعد از آن هاموند با علی شمخانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

آخرین سفری که یک وزیر خارجه از انگلیس به ایران انجام داده بود، در سال ۲۰۰۳ بود، که در آن جک استراو به ایران سفر کرد.

شایان ذکر است که هاموند پیش از این نشست گفت که بریتانیا باید در روابط خود با ایران مراقب باشد.

اما در خصوص مسئله برداشته شدن تحریم ها از ایران، وزیر خارجه انگلیس گفت که او انتظار دارد تحریم های اعمال شده بر ایران طی بهار سال آینده برداشته شود. وی طی سفر خود به تهران که برای بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در پایتخت ایران انجام شد، در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» گفت که انتظار دارد ایران و ایالات متحده، توافق هسته ای که در ماه گذشته به امضا رسید، را در ماه اکتوبر (مهر ماه) به تصویب برسانند. هاموند گفت: « کارهای مقدماتی پیش از برداشته شدن تحریم ها در جریان است تا به محض رفع آن ها، سرمایه گذاری ها به جریان در آید». وی ادامه داد: «می توانیم بگوییم که طی بهار آینده شاهد برداشته شدن تحریم ها باشیم».

در خصوص سوریه و حمایت تهران از رژیم بشار اسد رئیس جمهور این کشور، هاموند گفت: «بریتانیا و ایران هنوز هم در مورد سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه اختلافاتی دارند». وی افزود: «تنها موردی که در این روند درباره آن اختلاف داریم، نقش تنها یک نفر – بشار اسد – است، اما نکته مهم این است که با هم گفتگو می کنیم». هاموند ادامه داد: «اگر بخواهیم به راه حلی سیاسی برسیم باید ایرانی ها و روس ها را نیز در این روند شرکت دهیم».

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت که حسن روحانی رئیس جمهور ایران طی مذاکراتی که با او داشت، به شدت به علاقمندی ایران به گفتگو اشاره داشته و این که ایران می خواهد صفحه جدیدی در روابط با غرب و بریتانیا بگشاید.