نگارخانه ملی لندن میزبان آثار دوره رنسانس می‌شود

لندن: عبیر مشخص

دو نابغه متعلق به دوره رنسانس که هر کدام سبک خاص خود را دارد این بار مهمان نگارخانه ملی لندن شده‌اند.
به گزارش الشرق الأوسط، این دو هنرمند در مکان‌های مختلفی می‌زیستند اما روابط خانوادگی و هنری نقطه اشتراک آنها بود. آنها هم اکنون در یک نمایشگاه در نگارخانه ملی لندن دوباره گرد هم آمده‌اند.
این نمایشگاه جنبه جدیدی از تحلیل آثار این دو نقاش به دست می‌دهد که به اشتراکات آنها از جمله سبک‌های هنری، استفاده آنها از خطوط و موضوعاتی از این قبیل می‌پردازد.
این دو نابغه، جووانی بلینی و آنتونی مانتینیا هستند. مانتینیا بزرگ‌تر است. وی از خانواده‌ای ساده بود. پدر وی نجار بود. او با تکیه بر استعداد خود وارد دنیای هنر شد و اسم و رسمی بر هم زد. به طوری که بعدها تبدیل به نقاش خانواده گوانزاگا شد که برشهر منتووای ایتالیا حکومت می‌کردند. وی بعدها با خانواده بلینی در ونیز وصلت کرد.
این نمایشگاه بر حسب موضوعاتی که این دو نقاش سوژه نقاشی خود کرده‌اند به بخش‌هایی تقسیم شده است که قابل توجه اکثر هنرمندان دوره رنسانس بود.
اغلب این موضوعات دینی بود به طوری که کلیساها و خانواده‌های ثروتمند در به کارگیری نقاشان برای نقاشی و نصب تابلوهای آنها در سر در منازل رقابت می‌کردند.
برای مقایسه این موضوعات، نمایشگاه تصاویر متشابه زیادی در اختیار بیننده قرار می‌دهد. ولی تابلوهای بلینی و مانتینیا گرچه در این موضوع مشترک هستند اما دارای تفاوت‌های هنری و سبکی نیز هستند.
در واقع این اولین نمایشگاهی است که آثار این دو هنرمند را باهم مقایسه می‌کند. به همین دلیل تابلوها و نقاشی‌های مختلفی از موزه‌های بین المللی ایتالیا، آلمان و فرانسه در معرض دید عموم قرار داده است.
مانتینیا که در شهر منتووای متولد شد با خواهر جووانی بلینی ازدواج کرد. جووانی بلینی کار هنری خود را با تکیه بر اسم و رسم هنری خانواده خود شروع کرد. با این وصلت خانوادگی رابطه نزدیکی بر پایه احترام میان آن دو شکل گرفت.
در آثار آنان تاثیر محیطی که در آن بزرگ شده‌اند کاملا واضح است. مانتینیا به جزئیات معماری و شخصیت‌ها دقت می‌کند اما بلینی در استفاده از رنگ‌های شاداب و طبیعت از شهر خود ونیز تاثیر پذیرفته است.
این نمایشگاه بر دوره خاصی از کارهای این دو نقاش متمرکز است. در واقع آثار هفت سال از مسیر حرفه‌ای آنها را در معرض دید همگان قرار می‌دهد که در موضوع مشترک اما در روش متفاوت هستند.
مانتینیا یک نقاش متفکر است در حالی که بلینی به طبیعت و اشخاص پیرامون خود می‌پردازد.
در واقع بلینی اولین نقاشی بود که از طبیعت برای بیان احساسات خود استفاده می‌کرد.
غرفه اول این نمایشگاه به کاوش در دو شهر پادووا و ونیز می‌پردازد که این دو هنرمند در آنها نشأت گرفته‌اند و بر خانواده های ثروتمند حامی هنر نیز تمرکز دارد.
محوریت یکی از غرفه‌های این نمایشگاه بر روی طبیعت و تصاویر آن در آثار بلینی است. طبیعت، نورپردازی و تاثیرات آن به عنوان عناصر اساسی در تابلوهای این هنرمند، باعث شده است تا با بقیه متفاوت باشد.
غرفه آخر این نمایشگاه مختص آثار مانتینیا است. این آثار در واقع مجموعه آثار فاخر وی تحت عنوان «قیصر روم» است که به پهنای ۳ متر در قصر همپتون کورت در دروه هنری هشتم آویزان بود و هم اکنون جزئی از دارایی‌های مجموعه سلطنتی است.