دیداری طوفانی در لندن که با تبادل تهدیدات پایان می یابد

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار روز گذشته هیئت اتحادیه عرب به ریاست نبیل العربی در لندن (ا.پ)

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار روز گذشته هیئت اتحادیه عرب به ریاست نبیل العربی در لندن (ا.پ)

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل در گفتگو با الشرق الأوسط تأکید کرد که جلسه ای که روز گذشته در لندن بین صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی و جان کری وزیر خارجه آمریکا برای بحث و بررسی پیش نویس قطعنامه عربی- فلسطینی جهت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل برگزار شد، « منفی و متشنج » بود، وی همچنین بر عزم فلسطینیان برای رفتن به شورای امنیت و ارئه پیش نویس قطعنامه امروز تأکید کرد.

منصور همچنین تأکید کرد که کری در این رایزنی ها «چیز جدیدی» نداشت وی { نه طرح عربی را می خواهد و نه طرح فرانسوی}، که پاریس قصد دارد آن را بعد از موافقت فلسطینی ها و اسرائیلی ها با بندهای آن، به شورای امنیت ارائه کند.

تصمیم فلسطینیان برای رفتن به شورای امنیت پس از جلسه طوفانی بین کری و عریقات صورت گرفت که طی آن وزیر خارجه آمریکا از بکار بردن حق (وتو) اشاره کرد، که بر اثر آن هیئت فلسطینی تهدید کرد که چنانکه واشنگتن از حق (وتو) استفاده کند، طرف فلسطینی به تمامی سازمانهای بین المللی و آژانسهای وابسته به سازمان ملل متحد و کنوانسیون های بین المللی از جمله امضای توافقنامه رم جهت پیوستن به دادگاه جنایات جنگی، لاهه ، خواهد پیوست».

این در حالی است که رهبران فلسطین پیشتر تصمیم داشتند در ارائه پیش نویس قطعنامه پایان دادن اشغالگری به شورای امنیت صبر کرده و زمان ارائه آن را ، تاوقتی که رایزنی های لندن و پاریس به اتمام برسد به وقت دیگری که فردا درباره آن تصمیم گیری می شود موکول کنند. این تحولات در بحبوحه احتمال موافقت با پیش نویس قطعنامه فرانسه برای ارائه به شورای امنیت، رخ داد، پیش نویسی که از حمایت ۱۵ عضو شورای امنیت، برخوردار است و از پیش نویس عربی شانس بیشتری دارد