امضای قراردادهای ۲۸۰ میلیارد دلاری برای تقویت توانمندی های نظامی عربستان سعودی و تولید بالگرد “بلک هاوک” و ایجاد صدها هزار فرصت شغلی

یک روز تاریخی بی نظیر در روابط عربستان سعودی و آمریکا توسط ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین کلید خورد. ملک سلمان و دونالد ترامپ توافقنامه چشم انداز مشترک بین ریاض و واشنگتن را امضا کردند. همچنین، بیش از سی تفاهمنامه و توافقنامه بالغ بر ۲۸۰ میلیارد دلار در زمینه های نظامی و نفتی و فناوری توسط کشور به امضا رسید.

ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست دو جانبه در کاخ یمامه در ریاض درباره روابط تاریخی دو کشور و راهکارهای گسترش همه جانبه روابط گفت و گو کردند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از این نشست، توافقنامه چشم انداز مشترک بین عربستان سعودی و آمریکا را امضا نمودند. توافقنامه ها و فرصت های سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری میان ریاض و واشنگتن در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی و بومی سازی تکنولوژی و ایجاد سرمایه گذاری و صنایع مختلف بین دو کشور امضا شد. این توافقنامه ها منجر به ایجاد صدها هزار فرصت شغلی خواهد شد.

در زمینه گسترش توانمندی های نیروهای مسلح عربستان سعودی هم شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد کشور و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دو تفاهمنامه در راستای مدرن سازی و گسترش توانمندی های دفاعی نیروهای مسلح عربستان سعودی امضا نمودند.

توافقنامه همکاری بین دو کشور برای تولید هواپیماهای “بلک هاوک” در عربستان سعودی و نیز چهار توافقنامه همکاری در بخش صنایع نظامی بین دو کشور امضا شد.

تفاهم نامه دیگری هم در بخش تولید انرژی و دو توافقنامه در زمینه ساخت تولید با ارزش بالا و دو توافقنامه در بخش سرمایه گذاری در حوزه فناوری و زیر ساختاری بین دو کشور امضا گردید.

هفت قرارداد میان شرکت های آمریکایی و شرکت آرامکو عربستان سعودی در حوزه نفت و گاز و سه توافقنامه در حوزه معدن و گسترش منابع انسانی امضا شد.

یک توافقنامه در حوزه بهداشت و سلامت و ساخت چندین بیمارستان در عربستان سعودی امضا شد.

در زمینه حمل و نقل هوایی، قرارداد خرید هوایپما و توافقنامه دیگری در حوزه دیجیتالی و سرمایه گذاری در حوزه املاک به امضای دو طرف رسید.

مقام های دو کشور در این مراسم شرکت کردند.