“مرکز تحقیقات و تولید سوخت‏ هسته‏‌ای اصفهان”

“مرکز تحقیقات و تولید سوخت‏ هسته‏‌ای اصفهان”

نمایندگان ایران بار دیگر امروز و این بار همزمان در دو مکان درباره پرونده هسته ای این کشور با نمایندگان و مقامات کشورهای غربی و سازمان ملل دیدار می کنند، و این در حالی است که نظرات متفاوتی درباره اهمیت این مذاکرات با توجه به انتخابات ماه آینده ریاست جمهوری در ایران وجود دارد.

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت، از یک سو در استانبول سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که خود یکی از نامزدهای انتخابات ماه آینده ریاست جمهوری در این کشور است، با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از اعضای گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از اعضای دایم شورای امنیت و آلمان دیدار می کند و از سوی دیگر علی اصغر سلطانیه در مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین به دیدار هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس می رود.

گفته می شود اعضای هیات های مذاکره کننده دو طرف در استانبول بحث های مربوط به دو دور مذاکرات در آلماتی را پیگیری می کنند و ظاهرا ایران انتظار دارد برای پیشنهادهایی که در مذاکرات آلماتی ۲ مطرح کرده است پاسخ دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون پیش از مذاکرات اعلام کرده است که این کشورها همچنان انتظار دارند در مقابل پیشنهادشان مبنی بر لغو برخی تحریم‌ها درازای پذیرش محدود شدن برنامه هسته ای ایران شاهد “تعامل جدی” از سوی این کشور باشند.

ایران اصرار دارد که غنی سازی اورانیوم به عنوان «حق» این کشور به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.
خبرگزاری رویترز نیز با اعلام این خبر به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که نتیجه این دور از مذاکرات ممکن است برای تصمیم گیری درباره برگزاری دور جدیدی از مذاکرات کلیدی باشد.

از سوی دیگر در وین دور دیگری از مذاکرات فنی دو طرف برای روشن کردن بخش‌هایی از پرونده هسته‌ای ایران برگزار می‌شود.

هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هنگام ورود به محل مذاکرات در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد هدف نشست روز چهارشنبه آژانس و ایران، نهایی کردن مدالیته است.

وی خاطرنشان کرد که هدف از تدوین مدالیته ، حل وفصل موضوعات باقیمانده پیرامون برنامه هسته ای ایران است.

در این میان درباره میزان اهمیت مذاکرات روز چهارشنبه در وین و استانبول درباره پرونده هسته ای ایران نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای معتقدند نتیجه این مذاکرات آنچنان اهمیتی ندارد چرا که در عمل همه چیز به سیاست های رئیس جمهور بعدی ایران بستگی دارد که قرار است در جریان انتخابات ماه آینده میلادی انتخاب شود.

روزنامه جروزالم پست نوشت: هرگونه اقدامی در بن بست مساله هسته‌ای ایران در حال حاضر به انتخابات غیر قابل پیش بینی ۲۴ خرداد و انتخاب رئیس جمهور آینده ایران بستگی دارد.

گفته می شود ثبت نام دو تن از نمایندگان سابق و کنونی ایران در مذاکرات هسته ای به عنوان نامزد انتخابات خود نشانه آن است که دست کم بعضی مقامات حکومتی هم تشخیص داده اند افکار عمومی در ایران بین شرایط دشوار کنونی و سیاست هسته‌ای ایران ارتباط برقرار می کنند.

از سوی دیگر عده ای نیز می گویند تصمیم گیری درباره ابعاد گوناگون پرونده هسته ای ایران در نهایت، به خصوص در سال‌های اخیر، فقط زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و بنابراین نتایج انتخابات ریاست جمهوری چندان تاثیری بر آن ندارد.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه این نظر را که نتیجه انتخابات تاثیری بر پیشرفت مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت رد و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی بدون توجه به اینکه چه کسی به ریاست جمهوری می رسد، از مواضع اصولی خود در این زمینه دفاع خواهد کرد.

در هر صورت، صرف نظر از تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر پرونده هسته ای ایران باید اذعان کرد نتیجه مذاکرات روز چهارشنبه، در کنار اخبار انتخاباتی، همچنان توجه بسیاری از رسانه های داخل و خارج ایران را به خود جلب می کند.