فروش پسته

فروش پسته

قیمت سرسام آور پسته درآستانه نوروز بسیاری را نا امیدکرده و برخی را به فکر انداخته تا با تحریم این کالا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت ها اعلام کنند.دعوت به تحریم از طریق ارسال موج گسترده ای از پیامک ها و شکل دهی صفحات اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی در جریان است، و برخی هنرمندان نظیر مهناز افشار و رضا رشیدپور نیز حمایت خود را از این حرکت اعلام کرده اند.

رییس جمهور نیز شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، در مورد طرح های خودجوش مردمی در مورد نخریدن آجیل گفت: “به نظرم کار خوبیست.”

بنا به گزارش سایت مردمسالاری، قیمت خشکبار نسبت به چندماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. این قیمت در هفته ی گذشته بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان بود. نبود مدیریت در بازار و احتکار سودجویان از علل اصلی این پدیده عنوان شده اند. اگرچه افزایش قیمت پسته در بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز نیز در جهش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

در این راستا مسئولان نسبت به قیمت های غیرواقعی هشدار داده اند. نماینده مردم کرمان با انتقاد از دلالی رایج در بازار پسته گفت: «قیمت بهترین پسته در کرمان بیشتر از ۳۲هزار تومان نیست، لذا مردم برای مقابله با دلالی، پسته را گران نخرند.» نعمت الله ترکی، معاون برنامه ریزی استان تهران، نیز در خصوص وضعیت تورم پسته از مردم خواسته بود خرید پسته را به تاٴخیر بیاندازند تا عوامل تجارت پسته، قیمت آن را به نرخ ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان مصوب کنند.

کمتر از دو هفته ی پیش دولت در اقدامی در جهت کنترل قیمت ها، صادرات پسته را به مدت شش ماه ممنوع کرد. این دستور پیرو یکی از جلسات ستاد تنظیم بازار با یک عضو انجمن پسته کاران صادر شد. یکی از اعضای این ستاد توضیح داد: «پسته با قیمت ۳۰ هزار تومان صادر می‌شود و قرار شد تا در انتهای جلسه تفاهمنامه‌ای در این خصوص امضا شود تا به قیمت صادرات، پسته در داخل کشور عرضه شود. اما در پایان جلسه فرد مذکور جلسه را ترک کرد. لذا معاون رئیس جمهور دستور داد تا صادرات پسته به مدت ۶ ماه متوقف شود.»

کمتر از یک هفته بعد، این ممنوعیت لغو شد و پیرو آن اسدالله عسگر اولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به برگزاری جلسات اضطراری پسته، وعده ی عرضه پسته ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی در شهرهای بزرگ را داد. چند روز پیش نیز رییس سازمان صنعت استان تهران از توزیع ۵ هزار تن پسته ۳۰ هزار تومانی خبر داد.

قیمت هر کیلو پسته در بازار جهانی ۵/۸ دلار است، این کالا در کشور ما حتی اگر کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز فروخته شود؛ به این معنا است که پسته برای ایرانیان که دومین کشور تولیدکننده جهان هستند، حداقل ۱۰ هزار تومان گران تر از بازار جهانی است.